کد خبر : 44522

ادامه کاهش نرخ تولید پلی‌اتیلن جهانی تا سال 2021 با تضعیف تقاضا و افزایش ظرفیت

ادامه کاهش نرخ تولید پلی‌اتیلن جهانی تا سال 2021 با تضعیف تقاضا و افزایش ظرفیت

پتروتحلیل- باتوجه به این‌که ظرفیت‌های رو به رشد در بیشتر بخش‌هایِ مصرف‌کنندگان نهایی پاسخگوی تقاضاهای نزولی موجود است،انتظار می‌رود تولید پلی‌اتیلن در سطح جهانی تا پایان سال 2020 همچنان با کاهش نرخ تولید مواجه باشد. 

در فاز اول اقدامات بهداشتی فوری در شیوع ویروس کرونا، درحالی‌که قرنطینه و مشکلات لجستیکی در بعضی موارد محدودیت‌هایی برای تولید پلی‌اتیلن ایجاد کرد، اما میزان تقاضا برای برخی از موارد مصرف، خصوصاً مصارف بسته‌بندی، بسیار خوب و فراتر از حد عادی بود. 

با ورود به فاز دوم، ایسیس انتظار دارد که کاهش تقاضا و بازگشت تدریجی به عرضه بالای پلی‌اتیلن در سطح جهانی موجب احیای مجدد وضعیت عرضه مازاد شود؛ وضعیتی که قبل از بحران فعلی مشهود بود. 

در مورد پلیمرهای مختلف پلی‌اتیلن، تقاضا در زمینه‌ی بسته‌بندی‌های مواد غذایی، مصارف پزشکی و کالاهای بی‌دوام همچنان بیشتر به سمت پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی متمایل است.

 

بااین‌حال، تقاضای اضافه برای این مصارف، با کمی تفاوتِ احتمالی در گریدها، همین حالا نیز رو به کاهش است. 

تقاضای اضافه برای مصارف بسته‌بندی پزشکی در مقایسه با دیگر مصارف ممکن است زمان بیشتری ادامه پیدا کند؛ هرچند تنها درصد اندکی از تقاضای کلی پلی‌اتیلن را تشکیل می‌دهد. 

ایسیس بر این باور است که تقاضای پلی‌اتیلن اروپا در ماه‌های آتی تضعیف خواهد شد درحالی‌که سطح تقاضا در نیمه‌ی دوم سال 2020 به نتایج فاز بازگشایی تدریجی حال حاضر بستگی دارد. 

حجم پلی‌اتیلن تولیدی در ایالات متحده در سه ماهه اول همچنان بالا بود اما در نتیجه‌ی این اقدام ذخایر انبارها افزایش یافت. 

 

تحت شرایط حال حاضر شرکت آمریکایی Dow تصمیم گرفت به منظور ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا، بعضی از کارخانه‌های تولید پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی خود را غیرفعال کند. 

شرکت Lyondellbasell هم تصمیم مشابهی گرفت و اعلام کرد نرخ تولید کارخانه‌های خود را کاهش خواهد داد.

ظرفیت‌های پلی‌اتیلن که با هدف صادرات تولید شده بودند بیشتر در ایالات متحده هستند و در حال حاضر در مقایسه با انتظارات پیش از بحران شیوع ویروس کرونا فرصت‌های کم‌تری برای پیدا کردن مقاصد صادراتی دارند. 

انتظارات رشد تقاضای پلی‌اتیلن در آمریکای لاتین و اروپا در سال 2020منفی شده است و حتی بازار مناطقی که پتانسیل بیشتری دارند نیز شاهد تضعیف چشمگیر پیش‌بینی‌های 2020 برای نرخ رشد پلی‌اتیلن خود هستند.

با این وجود، با کاهش تولید ایالات متحده و افزایش قیمت‌های صنایع بالادستی نفت خام و نفتا در جهان، قیمت‌های پیشنهادی پلی‌اتیلن ایالات متحده در اروپا در ماه مه نسبت به ماه آوریل در حدود 80 دلار در هر تن افزایش داشته است. 

مشکلات غیرمنتظره در واحدهای کراکینگ، تولید برخی گریدهای پلی‌اتیلن را کاهش داده و بعضی فروشنده‌ها، تبدیل‌کننده‌ها را از افزایش قیمت‌ها در ماه ژوئن آگاه کرده‌اند. 

 

درحالی‌که تقاضا در برخی از مصارف همچنان خوب است، منابع آگاه بازار به طور کلی انتظار ندارند تقاضای پلی‌اتیلن در ماه‌های باقی مانده سال 2020 به سطح ماه‌های ژانویه و فوریه برسد.  

با توجه به این شرایط بازار ایسیس انتظار دارد نرخ تولید کارخانه‌های پلی‌اتیلن در جهان برای کل سال 2020 کمتر شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر