کد خبر : 42296

محدودیت‌های اعمال‌شده برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی باعث فشار به تقاضای بازار شده است؛

کاهش ٥٠ درصدی تولید کیسه های پلاستیکی

کاهش ٥٠ درصدی تولید کیسه های پلاستیکی

پتروتحلیل-معامله‌کنندگان ترکیه‌ای پلی اتیلن گزارش دادند محدودیت اعمال شده برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بر معاملات پلی اتیلن تاثیر محسوسی گذاشته است، اگرچه تنها چند هفته از اعمال هزینه‌های اجباری 0/25 لیری توسط وزارت محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه می‌گذرد.

به گزارش "پتروتحلیل"، این هزینه‌ها برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در روز اول ژانویه اجرایی شده است.‌

این محدودیت‌ها شامل کیسه‌های پلاستیکی نازکی که برای محصولات فله مثل میوه، سبزی‌جات و محصولات پختنی به کار می‌رود نمی‌شود. همچنین کیسه‌های یک‌بارمصرفی که برای بسته‌بندی گوشت و ماهی استفاده می‌شوند نیز از این هزینه‌ها معاف هستند.

وزارت محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری: میزان تولیدات 50 درصد کاهش یافته

بر اساس گزارش منابع محلی، در دو هفته‌ای که از اعمال این طرح می‌گذرد، میزان مصرف در برخی زنجیره‌های بازار 75 درصد کاهش یافته است. این مسئله نیز 50 درصد کاهش تولیدات کیسه‌های پلاستیکی را به دنبال داشته است.

بر اساس گفته‌های مورات کوروم، وزیر محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه، میزان مصرف کل کیسه‌های پلاستیک در ترکیه حدود 30 تا 35 میلیارد در سال بوده است. او اظهار داشت: «در نظر داریم میزان مصرف سرانه‌ی کیسه، که در سال 2018 معادل 440 عدد برای هر نفر بوده، را به رقم 90 برسانیم. هدف ما برای سال 2025 نیز رقم 40 به ازای هر نفر است.»

بنیاد صنعت پلاستیک ترکیه: این صنعت به سرمایه‌ی دوران گذار احتیاج دارد

روز 15 ژانویه‌، PAGEV (بنیاد صنعت پلاستیک ترکیه) میزبان 200 نماینده‌ی شرکت‌های بسته‌بندی بود و نتایج احتمالی اجرای این طرح جدید در آینده‌ی نزدیک و در میان‌مدت را تحلیل و ارزیابی کرد.

یواز اُروگلو، رئیس این بنیاد در سخنرانی افتتاحیه اظهار داشت: «11 هزار شرکت حدوداً 250 هزار نفر را در این صنعت به خدمت گرفته‌اند، در حالی که ترکیه، بعد از آلمان، دومین تولیدکننده‌ی بزرگ کیسه در اروپا و ششمین بازار بزرگ دنیا است.»

اُروگلو به چالش‌هایی که در سال‌های اخیر پیش روی شرکت‌های سرمایه‌گذار در تولید کیسه‌های پلاستیکی بوده است اشاره کرد و از کوتاه بودن این دوران گذار گله کرد. وی افزود: «شرکت‌هایی که از این طرح متاثر شده‌اند باید به‌واسطه‌ی اعطای سرمایه و بسته‌ی محرک اقتصادی که شامل کمک‌های نقدی، وام‌های بلاعوض و تجدید ساختار بدهی می‌شود مورد حمایت قرار بگیرند.»

گزارشی از جلسه‌ی بنیاد صنعت پلاستیک ترکیه

سازندگان محصولات نهایی به دوران بازگشت سرمایه دستگاه‌های خود اشاره کردند که حدوداً 5 سال براورد می‌شود. یکی از نمایندگان حاضر این‌طور ابراز نارضایتی کرد: «این به معنای این است که هر سرمایه‌گذاری جدید، به خاطر کاهش تقاضا برای کیسه‌ها، به عدم کسب سود منجر می‌شود. برخی شرکت‌ها تولید را متوقف کرده‌اند و حدوداً 1000 نفر تابه‌حالا شغل‌های خود را از دست داده‌اند. همچنین، باید آماده شویم تا با وجود دشواری‌ها در دریافت وام، با فشار بانک‌ها مقابله کنیم آن هم زمانی که بازار در حال تنزل است.»

از اواخر ماه مارس تمام کیسه‌های پلاستیکی لازم است بارکد داشته باشند؛ فروشگاه‌های بسیاری در انبارهای خود کیسه‌های بدون بارکد دارند و با فشار سختی روبه‌رو شده‌اند. تولیدکننده‌ای اظهار داشت: «بنابراین بازارها و خرده‌فروشان سعی دارند کیسه‌های ذخیره‌شده در انبارهای خود را به تولیدکنندگان مرجوع کنند.»

نظرات فروشندگان و تبدیل‌کنندگان پلی اتیلن در خصوص نتایج احتمالی

برخی معامله‌کنندگان اهمیت چندانی به کاهش میزان مصرف کیسه‌های پلاستیکی ندادند چون روی دیگر محصولات حساب باز کرده بودند. اکثریت تاجران منتظر هستند تا تاثیر شفاف‌تری از اعمال این طرح بر بازار پلی اتیلن بروز کند، درحالی‌که بسیاری از تبدیل‌کنندگان همین حالا هم از کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی خود ابراز نارضایتی می‌کنند.

ضمناً تولیدکنندگان بسته‌بندی اتفاق نظر داشتند که این هزینه‌ها روی فعالیت‌های بازار، خصوصاً بازارهای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و پلی اتیلن سبک خطی تاثیر گذاشته است. یکی از آنان اظهار داشت: «دامنه‌ی این تاثیرات احتمالاً پس از گذش چند ماه مشخص‌تر خواهد شد.»

احتمال می‌رود تولیدکنندگان کیسه به دنبال تولید محصولات جایگزین بروند اگرچه این کار آسان نخواهد بود. خریداری بیان داشت: «برای سازندگان کیسه دشوار است که تولید خود را کیسه‌های زباله تغییر دهد چراکه دستگاه‌های تولید تفاوت دارند. ترکیه پتانسیل قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید ندارد چراکه انتخابات آتی در ماه مارس و همچنین نوسانات رخ‌داده در نرخ برابری ارز باعث می‌شود سرمایه‌گذاران احتیاط به خرج دهند.»

آیا این طرح تاثیری بر قیمت‌های پلی اتیلن خواهد گذاشت؟

پیش بینی‌های اولیه حاکی از تغییرات کاهشی چندان قابل توجهی در قیمت‌های پلی اتیلن نیستند. به این دلیل که تقاضای پلی اتیلن از سال گذشته، یعنی از زمان بروز چالش‌های اقتصادی ناشی از کمبود نقدینگی و بالا بودن نرخ‌های بهره، چندان زیاد نبوده است.

منبعی نزدیک به یک تولیدکننده‌ی پلی اتیلن از خاورمیانه خاطرنشان کرد: «فروش پلی اتیلن ما چندان تاثیر نپذیرفته است چراکهما عمدتاً پلی اتیلن نیمه سنگین تولید می‌کنیم که در مواردی غیر از تولید کیسه هم کاربرد دارد. همچنین، انتظار داریم پس از تعطیلات سال نو در چین شاهد بهبود بازار هم باشیم.»

ارسال نظر