کد خبر : 42962

دورنمای پتروشیمی آسیا؛

کاهش ارزش یوان در برابر دلار و تضعیف تقاضا برای محصولات چینی در سراسر بازار پتروشیمی/تردیدهای ناشی از تنش تجاری آمریکا و چین

کاهش ارزش یوان در برابر دلار و تضعیف تقاضا برای محصولات چینی در سراسر بازار پتروشیمی/تردیدهای ناشی از تنش تجاری آمریکا و چین

پتروتحلیل- دورنمای محصولات پتروشیمی آسیا در این هفته متفاوت است. ازآنجایی‌که تردیدهای ناشی از تنش تجاری آمریکا و چین تقاضا را تحت تأثیر قرار داده است، تعدادی از بازارها به روند کاهشی خود ادامه خواهند داد، درحالی‌که دیگر بازارها همچون بوتادین، با توجه به تولید کم و تعطیلی واحدها به روند صعودی خود ادامه خواهند داد. 

به گزارش «پتروتحلیل»، شاخص خرید چین برای ماه می در این هفته منتشر خواهد شد، و با توجه به کاهش ارزش یوان در برابر دلار، که تقاضا را برای محصولات چینی در سراسر بازار پتروشیمی تضعیف کرد، به‌دقت موردبررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت تا دید آیا مقامات محرکه‌های بازار را افزایش خواهند داد یا خیر.

نرخ دلار در برابر یوان نسبت به هفته گذشته با میزان 7954/6، در روز دوشنبه به میزان 8939/6 افزایش یافت.

آروماتیک‌ها

افزایش قیمت‌های پاراکسیلن و بنزن در اواسط هفته گذشته، قیمت‌های آروماتیک‌ها و همچنین نفتا را موردحمایت نسبی قرار داد، که در میان افت قیمت‌های پاراکسیلن شاهد روند کاهشی بود. فاصله قیمت بنزن و نفتا که در طی هفته 61/205 دلار در هر تن افزایش یافت، در روز جمعه به میزان 97/08 دلار در هر تن رسید، درحالی‌که در طی زمان مشابه فاصله قیمتی پاراکسیلن و نفتا با افزایش 46/545 دلاری، به میزان 344/42 دلار در هر تن رسید. در هفته‌های گذشته، کاهش حاشیه سود آروماتیک‌ها این نگرانی را در بازار به وجود آورد که، احتمالاً واحدهای آروماتیک شاهد کاهش میزان تولید خواهند بود. اگرچه، با بهبود فاصله قیمتی پاراکسیلن، بنزن و نفتا، این نگرانی‌ها تقریباً از میان رفت.

قیمت‌های بنزن آسیا در این هفته در میان شرایط متفاوت در بازار، با افزایش 33/10 دلاری در روز جمعه به میزان 626/33 دلار در هر تن رسیدند.

قیمت‌های پاراکسیلن آسیایی با افزایش 5/92 دلاری، در روز جمعه در میزان‌های 873/67 دلار در هر تن (CFR تایوان و چین) و 854/67 دلار در هر تن (FOB کره) ارزیابی شدند. در مقایسه هفتگی، بازار تایوان و چین (CFR) در روز جمعه، شاهد افزایش 13/67 دلار در هر تن بودند.

در این میان، تولوئن آسیا در هفته گذشته به کمترین میزان خود در 3 ماه اخیر رسید، و قیمت‌های کره (FOB) با کاهش 29 دلاری در طی هفته در روز جمعه با مقدار 618 دلار در هر تن ارزیابی شدند. قیمت‌ها در طی هفته گذشته هم‌زمان با افت قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی صنایع بالادستی، در طی سه جلسه تجاری متوالی سقوط کردند. منابع بازار اشاره داشتند که تقاضای داخلی در چین ضعیف باقی ماند و معامله محموله‌های وارداتی نیز اندک بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در میان تقاضای نامناسب بنزین در سراسر آسیا، حمایت از سوی بخش ترکیبی بنزین پایین باقی بماند.

اولفین ها

پیش‌بینی می‌شود بازارهای اتیلن آسیا با افزایش عرضه تحت تأثیر قرار بگیرند. شرکت پتروشیمی Formosa تایوان در حال بستن آخرین مناقصه فروش اتیلن خود به مقدار 10000 تن برای بارگیری در نیمه دوم ژوئن تا نیمه اول ژوئیه می‌باشد. همچنین ازآنجایی‌که غالب مصرف‌کنندگان نهایی نیازهای خود را برای ماه ژوئن تأمین کرده‌اند، تقاضای اتیلن چین شاهد سیر کاهشی است.

شرکت Lotte Chemical کره به دلیل کاهش نیاز بوتادین از سوی خوراک نفت خام C4 خود، تولیدات بوتادین را در واحدهای Yeosu و Daesan، 5 الی 10 درصد کاهش خواهد داد(2000 تا 3000 تن محموله بوتادین)، که انتظار می‌رود با توجه به این امر بازار بوتادین آسیا در طی ژوئن سیری صعودی داشته باشد.

عرضه بازار بوتادین آسیا با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت شرکت Hanwha Total Petrochemical Cracker کره در Daesan اندک باقی خواهد ماند. این امر در میان تعطیلی یک‌ماهه واحد بوتادین شرکت YNCC با ظرفیت تولید 240000 تن در سال، عرضه بازار در ماه ژوئن را کمتر می‌کند.

پلیمرها

احتمال می‌رود روند بازار پلی‌اتیلن سنگین آسیا با توجه به تردیدهای ناشی از تنش تجاری چین و آمریکا، کاهشی باقی بماند. علیرغم کاهش ذخایر انبارهای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن از 890000 تن به 760000 تن در مقایسه هفتگی در روز چهارشنبه، منابع بازار اظهار داشتند که با توجه به‌کفایت انبارهای داخلی برای برآوردن نیازهای فوری، تقاضا برای محموله‌های وارداتی همچنان ضعیف است.

میل به خرید در جنوب شرقی آسیا نیز به دلیل ماه مبارک رمضان مسلمان‌ها ضعیف باقی خواهد ماند، و عرضه در ویتنام و اندونزی هم‌زمان با اتخاذ شیوه انتظار و رصد از سوی معامله‌کنندگان بازار، کافی می‌باشد. هم‌زمان با کاهش قیمت اکثر گرید های پلی‌اتیلن، بازار هند نیز با توجه ضعف کلی بازار در آسیا شاهد جو کاهشی بود.

ازآنجایی‌که خریداران در انتظار روند قیمتی واضح‌تر می‌باشند، انتظار می‌رود جو بازار پلی‌اتیلن سبک آسیا در این هفته ضعیف باقی بماند. 

اینترمدیت ها

قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول آسیا در روز جمعه، علیرغم قیمت‌های پایین نفت خام و ضعف شاخص‌های مونو اتیلن گلیکول، 10 دلار در هر تن افزایش یافت که بسیاری از تاجران را متعجب کرد. بسیاری از تاجران نگران این امر بودند که با توجه به عرضه بیش‌ازحد و تقاضای اندک، بازار به‌زودی شاهد تغییر کاهشی قیمت‌ها خواهد بود، و اینکه قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول توانایی حفظ سیر صعودی خود را نخواهند داشت. ذخایر انبارهای مونو اتیلن گلیکول با مقدار 31/1 میلیون تن در بندرهای اصلی شرق چین، بالا باقی ماندند. تقاضای صنایع پایین‌دستی در کنار زنجیره‌های پلی‌استر در چین در میان تشدید تنش‌های تجاری چین و آمریکا سیری کاهشی داشتند، و طبق اظهار منابع اصلی، میزان تولید واحد پلی‌استر در روز جمعه 88 درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود که این روند نزولی ادامه‌دار باشد.

منابع بازار اظهار داشتند، پس‌ازاینکه یکی از تولیدکنندگان اصلی اسید ترفتالیک خالص اخیراً خریدهای نقدی خود را متوقف کرد، قیمت‌ها تحت‌فشار قرار گرفتند، و این بازار در روز جمعه به سیر نزولی خود ادامه داد. در مقایسه هفتگی، قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص 35 دلار در هر تن کاهش یافتند و در میان تقاضای ضعیف در روز جمعه، به میزان 770 دلار در هر تن (CFR چین) رسیدند. در این میان، در طی زمان مشابه، اسید ترفتالیک خالص داخلی چین با کاهش 550 یوان در هر تن (در حدود 80 دلار در هر تن) به 520/5 یوان در هر تن رسید. طبق گفته منابع، با توجه به فاصله قیمتی مناسب اسید ترفتالیک خالص با پاراکسیلن، انتظار می‌رود قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص چین بیش‌ازپیش شاهد روند نزولی باشند.

ارسال نظر