کد خبر : 42450

ثبات قیمت‌ها آکریلونیتریل بوتادین استایرن وارداتی به دلیل مقاومت خریداران در چین؛

تعطیلی واحد آکریلونیتریل بوتادین استایرن فورموسای تایوانی در نانگبوی چین و در ماه مارس

تعطیلی واحد آکریلونیتریل بوتادین استایرن فورموسای تایوانی در نانگبوی چین و در ماه مارس

پتروتحلیل- قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن وارداتی در چین این هفته روندی عمدتاً بدون تغییر را طی کرد چراکه تلاش برخی فروشندگان برای افزایش قیمت‌های‌شان با مقاومت سخت خریداران روبه‌رو و بالا رفتن موجودی انبارها موجب وارد آمدن فشار به قیمت‌های داخلی شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، بازه‌ی قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن گرید تزریقی وارداتی عمدتاً نسبت به هفته گذشته بدون تغییر در نرخ 1500 تا 1580 دلار در هر تن (CIF چین، نقد) باقی ماند. فروشندگان برای محصولات عرضه‌کنندگان تایوانی موضع افزایشی نسبی‌ای اتخاذ کردند. با وجود این، خریداران به این نرخ‌ها خصوصاً در بازه‌ی بالای قیمت‌ها مقاومت نشان دادند و ادعا کردند روند افزایشی کنونی از حمایت مکفی بخش تقاضای بازار برخوردار نیست.

در داخل چین، بازه‌ی قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن گرید تزریقی بازار داخلی در مقایسه با هفته‌ی گذشته شاهد کاهش 50 تا 100 یوان در هر تنی (7 تا 15 دلار در هر تن) بود. منبعی نزدیک به تولیدکننده‌ای داخلی اعلام کرد این عرضه‌کننده قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن گرید تزریقی خود را نسبت به هفته گذشته 50 یوان (7 دلار) در هر تن کاهش داده است. فروشندگان بر این عقیده بودند که بالا رفتن موجودی انبارها موجب واردن آمدن فشار به بازار شده است. تاجری اظهار داشت: «قیمت‌های پیش از تعطیلات سال نو روندی افزایشی را پی گرفته بود و خریداران مشغول انبارسازی بودند. آن‌ها به دلیل موجودی زیادی که در انبارهای‌شان دارند، دیگر برای انجام خریدهای جدید عجله نمی‌کنند.»

در بخش خبرهای مربوط به واحدهای تولیدی نیز باید به اطلاع برسانیم فورموسا، تولیدکننده‌ی تایوانی، برنامه دارد واحد تولیدی آکریلونیتریل بوتادین استایرن خود در شهر نانگبو که ظرفیت تولید 500 هزار تن در سال دارد را در ماه مارس تعطیل کند. انتظار می‌رود این واحد حدوداً دو هفته تعطیل بماند.

بعید است در روزهای باقی‌مانده از ماه فوریه هیچ‌گونه تغییر چشمگیری در قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن صورت پذیرد. در خصوص وضعیت در ماه مارس نیز فروشندگان بر این باورند که به علت رشد قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی و افزایش امیدواری‌ها نسبت به مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا باید رویکرد به بازار بهتر شود. معامله‌کنندگان به دقت تحولات بازار صنایع بالادستی را زیر نظر خواهند گرفت تا نسبت به روند بازار درک بهتری داشته باشند. قیمت‌های آکریلونیتریل در بازار نقدی نیز 20 دلار در هر تن نسبت به هفته گذشته بالا رفت و به 1580 دلار در هر تن (CFR چین) رسید و قیمت‌های بوتادین در بازار نقدی 35 دلار بالا رفت و معادل 1135 دلار در هر تن قیمت‌گذاری شد. ضمناً قیمت‌های استایرن در بازار نقدی (FOB کره) نیز اخیراً بیشتر کاهش‌های پیشین خود جبران کردند و هفته را با افزایش‌های مختصری به پایان بردند.

مهم‌ترین نکات

• بالا رفتن موجودی انبارها موجب وارد آمدن فشار به بازار شد.

• استایرن کاهش‌های قبلیش را جبران کرد.

• افزایش آکریلونیتریل و بوتادین در بازار نقدی نسبت به هفته‌ی گذشته.

• امیدواری به مذاکرات تجاری آمریکا و چین.

• برنامه فورموسا برای انجام تعمیرات در واحد آکریلونیتریل بوتادین استایرن خود در چین.

• نرخ‌های بازار واردات (دلار در هر تن):  1500 تا 1580 CIF.

 

ارسال نظر