کد خبر : 42045

رکود عمیق و ادامه دار در بازار پی وی سی ایران؛

پی وی سی سازها قیمت صادراتی اعلام نکردند/ صادرکنندگان در تنگنای قوانین پیمان سپاری ارزی

حدودا 60 درصد بازار پی وی سی ایران صادراتی است، اما در داخل ایران رکود در بخش ساختمان سازی و فعالیت 10 تا 20 درصدی در این حوزه و عدم صادرات تولیدکنندگان به دلیل اجبار دولت برای بازگرداندن نرخ ارز محصولات صادراتی سبب شده تا رکود پی وی سی عمیق شده و روند نزولی قیمت ها ادامه یابد

پی وی سی سازها قیمت صادراتی اعلام نکردند/ صادرکنندگان در تنگنای قوانین پیمان سپاری ارزی

پتروتحلیل- بازار پی وی سی ایران برخلاف بازارهای آسیایی در هفته جاری روندی نزولی داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، رکود در بازار محصولات پتروشیمی پس از نوسانات رو به پایین قیمت ارز و بعد از یک دوره افزایش افسارگسیخته در بازار رخ داد، از سوی دیگر جو امنیتی موجود در بازار پتروشیمی و دستگیری برخی از دلالان، همچنین قوانین پیمان سپاری ارزی در کشورهای عراق و افغانستان سبب شد تا این رکود ادامه یابد.

این در حالی است که حدودا 60 درصد بازار پی وی سی ایران صادراتی است، اما در داخل ایران رکود در بخش ساختمان سازی و فعالیت 10 تا 20 درصدی در این حوزه و عدم صادرات تولیدکنندگان به دلیل اجبار دولت برای بازگرداندن نرخ ارز محصولات صادراتی سبب شده تا رکود پی وی سی عمیق شده و روند نزولی قیمت ها ادامه یابد.

به این ترتیب در هفته جاری قیمت پی وی سی با توجه به آرامش بازار به 7 هزار و 800 تومان رسید که به نظر می رسد این کالا در کف قیمتی خود قرار گرفته است، در بازارهای آسیایی قیمت پی وی سی با 10 دلار افزایش روبه رو شد. در همین حال معامله گران در بازار پی وی سی از عدم اعلام نرخ صادراتی از سوی مجتمع های پی وی سی ساز؛ بندرامام، اروند، غدیر و آبادان خبر می دهند، این در حالی است که اروند نیز با شروع ماه آذر (اواخر نوامبر) وارد فاز تعمیرات و نگهداری شده است و با توجه به رکود بازار به نظر نمی رسد اورهال پتروشیمی اروند بتواند تغییرات قابل توجهی در بازار پی وی سی ایران ایجاد کند.

در همین حال در بورس کالای ایران در هفته جاری پتروشیمی های اروند، غدیر، بندرامام و آبادان 8 هزار و 74 تن پی وی سی با نرخ پایه حدودا 6 هزار و 432 تومان برای گریدهای 65 عرضه کردند که نهایتا 3 هزار و 848 تن از این حجم توسط معامله گران خریداری شد. 

تنها پی وی سی گرید 57 پتروشیمی آبادان در هفته جاری بیش از پی وی سی های دیگر به دلیل کمبود در بازار داخل با جذابیت خرید روبه رو بود، به طوری که عرضه 500 تنی آن با نرخ پایه 6 هزار و 947 تومان با قیمت پایانی 9 هزار و 376 تومان توسط معامله گران خریداری شد. 

در همین حال ارزش معاملات پی وی سی سازهای ایرانی در هفته جاری در بورس کالای ایران به رقم 262 میلیون و 417 هزار و 930 تومان رسید.

ارسال نظر