کد خبر : 41765

سیر صعودی بازارهای پتروشیمی آسیا به دنبال رسیدن قیمت‌های نفت خام به بیشترین میزان خود در 4 سال اخیر

تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات در میان سیر صعودی صنایع بالادستی نفت خام، که هزینه‌های خوراک اسید ترفتالیک خالص و پاراکسیلن را افزایش می‌دهد، با کاهش حاشیه سودها مواجه شدند

سیر صعودی بازارهای پتروشیمی آسیا به دنبال رسیدن قیمت‌های نفت خام به بیشترین میزان خود در 4 سال اخیر

پتروتحلیل- قیمت‌های نقدی برخی از محصولات پتروشیمی در آسیا در روز سه‌شنبه به دنبال نزدیکی قیمت‌های نفت خام به بیشترین میزان خود در 4 سال گذشته و پیش از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا بر ایران در ماه آینده، سیری صعودی داشتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، اگرچه، با توجه به غیاب خریداران بازار اصلی چین در میان تعطیلات یک‌هفته‌ای در کشور، بازار واکنشی نداشت.

در اواسط روز، قیمت‌های نقدی خوراک نفتا با افزایش 19 دلاری نسبت به‌روز قبل به 749/50 دلار در هر تن (CFR ژاپن) رسیدند.

قیمت‌های بنزن نیز با افزایش 12 دلاری به 888/50 دلار در هر تن (FOB کره) رسیدند.

اما افزایش‌های اخیر قیمت‌های بنزن، بخش‌هایی از صنایع پایین‌دستی همچون استایرن مونومر، فنول و کاپرولاکتام را تحت تأثیر قرار نداد، و همه آن‌ها از حاشیه سودها و بهره‌وری مناسب لذت بردند.

قیمت نفت برنت 4 سنت افزایش یافت و به 05/85 دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت بعد از افزایش 2 دلار در هر بشکه، در عصر سه‌شنبه 22 سنت دیگر افزایش یافت و به 52/75 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت‌های نفت خام نزدیک به بیشترین میزان خود از نوامبر 2014 می‌باشند.

یکی از تاجران گفت: «قیمت‌های نفت خام و نفتا همگی افزایش یافتند، بنابراین کاهش بیش‌ازپیش قیمت‌های بوتادین نامحتمل است.»

داده‌های آیسیس نشان داد، قیمت‌های منطقه‌ای بوتادین از 24 اوت 23 درصد کاهش‌یافته و در اواخر سپتامبر به 1350 دلار  در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) رسیده‌اند.

در بازار تولوئن، علیرغم سیر صعودی صنایع بالادستی و فاصله قیمتی اندک نفتا و تولوئن در بازار کاغذ، قیمت‌ها به دلیل محدودیت جریان تجاری نقدی در غیاب خریداران چینی، ثابت بودند.

چین در حال حاضر در تعطیلات یک‌هفته‌ای جشن روز ملی، که همچنین هفته طلایی نام دارد، به سر می‌برد. (1 تا 7 اکتبر)

در بازار اتیلن، جو بازار به دلیل عرضه بالای منطقه‌ای و محموله‌های دریایی عمیق که تا بخشی به دلیل مشکلات در تولیدات صنایع پایین‌دستی در منطقه می‌باشد، تحت‌فشار قرارگرفته است.

قیمت‌های نفت خام به دلیل نگرانی‌ها بر سر از دست دادن عرضه ایران (یکی از عرضه‌کنندگان اصلی نفت خام) بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا در 4 نوامبر، افزایش‌یافته است.

افزایش‌های 2 دلاری نفت خام در روز دوشنبه تا بخشی به دلیل جو مثبت به وجود آمده بر سر توافق تجاری جدید آمریکا با مکزیک و کانادا بود.

قیمت‌های بالای نفت خام اشتهای خرید را در بازارهای ایزومر زایلن و پاراکسیلن تقویت کرده است.

قیمت‌های منطقه‌ای ایزومر زایلن از 28 سپتامبر تا 1 اکتبر با پشتوانه سیر صعودی قیمت‌های نفت خام، 8 دلار در هر تن افزایش یافتند.

بازار به‌طورمعمول جریان صنایع پایین‌دستی پاراکسیلن و بالادستی قیمت‌های نفت خام را دنبال می‌کند.

در بازار پاراکسیلن تعدادی از معامله‌کنندگان به دلیل عدم وجود جهت مشخص برای بازارهای صنایع پایین‌دستی در چین، موضع احتیاطی اتخاذ کردند.

مذاکرات بر سر قیمت‌های پاراکسیلن تحویل دسامبر در روز سه‌شنبه حول قیمت‌هایی با رقم 1328 تا 1345 دلار در هر تن (CFR بندرهای اصلی تایوان یا چین) می‌گذشت، درحالی‌که قرارداد منعقدشده برای 1 اکتبر با رقم 1310 دلار در هر تن (CFR بندرهای اصلی تایوان یا چین) بود.

تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات در میان سیر صعودی صنایع بالادستی نفت خام، که هزینه‌های خوراک اسید ترفتالیک خالص و پاراکسیلن را افزایش می‌دهد، با کاهش حاشیه سودها مواجه شدند.

تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات در حال حاضر با فاصله قیمتی اندک خوراک‌ها مواجه شده‌اند و در حال دست پنجه نرم کردن با کاهش تقاضای فصلی می‌باشند.

 

ارسال نظر