کد خبر : 41737

شرایط مناسب بازار آسیا؛

نفتا با تکیه‌بر سیر صعودی نفت خام به بیشترین میزان خود در 4 ماه اخیر رسید

-قیمت‌های نفتا سیر صعودی نفت خام را دنبال کردند -فشار عرضه بیش‌ازحد -ارائه محموله‌های نقدی با تخفیف

نفتا با تکیه‌بر سیر صعودی نفت خام به بیشترین میزان خود در 4 ماه اخیر رسید

پتروتحلیل-قیمت‌های نفتا آسیا در پاسخ به افزایش قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی، باقیمت 700 دلار در هر تن به بالا، به بیشترین میزان خود در 4 ماه اخیر رسیدند، اما میزان بالای عرضه، بازار را در روند کاهشی نگه خواهد داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق داده‌های آیسیس، قیمت‌های نفتا برای تحویل در نیمه اول نوامبر در رقم 705/50 دلار در هر تن (CFR ژاپن) قرار گرفتند، که این رقم در روز قبل 695/25 دلار در هر تن (CFR) بود.

داده‌ها نشان داد، آخرین قیمت‌های نقدی در اواسط سپتامبر در این‌چنین میزان‌هایی در بالای 700 دلار در هر تن (CFR ژاپن) مشاهده شدند.

اما عرضه بیش‌ازحد در میان رسیدن محموله‌های سنگین از اروپا و مدیترانه، روند بازار محموله‌های اساسی را متوقف کرد.

افزایش جریان‌های آربیتراژ درزمانی واقع‌شده‌اند که تقاضای خوراک توسط تعطیلی واحد کراکینگ صنایع پایین‌دستی در حال کاهش هستند.

طبق گفته تاجران، در این ماه در حدود 1/5 تا 1/6 میلیون تن نفتا آربیتراژ غربی به آسیا خواهد رسید، که این میزان از میانگین ماهانه 1/2 تا 1/3 میلیون تن بیشتر است.

یکی از منابع بازار واقع در جنوب شرق آسیا گفت: «بر این باوریم که روند کاهشی بازار در حال حاضر به دلیل طولانی شدن محموله‌های تحویل فوری است که باید در کوتاه‌مدت بهبود یابد.»

یکی از منابع واقع در سنگاپور گفت: «فصل اوج تبادلات بعد از تعطیلی واحدهای شرق دور آغاز خواهد شد ..... احتمال می‌رود بازار از اواخر 2018 بهبود یابد.»

او اضافه کرد که، تقاضای نفتا برای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و تولیدات پلی اولفین همچنان مناسب است.

خریدهای نقدی مصرف‌کنندگان نهایی شمال شرق آسیا برای اکتبر با تخفیفات انجام‌شده است و عرضه نوامبر از میزان‌های برتر قبلی کمتر می‌باشد.

شرکت (Formosa Petrochemical (FPCC) تایوان عرضه نقدی نفتا برای تحویل در 1 تا 10 نوامبر را با تخفیف 2 دلار در هر تن فراهم کرده است.

پیش‌ازاین، این شرکت در حدود 100000 تن از نفتا تحویل نیمه دوم اکتبر را با تخفیفی در حدود 3 دلار در هر تن خریداری کرده است.

در مقابل، این شرکت رقم تضمینی در حدود 1/50 دلار در هر تن برای محموله‌های نیمه دوم سپتامبر پرداخته است.

در شرایط مشابه، شرکت کره‌ای Hanwha Total Petrochemical عرضه نقدی نفتا برای تحویل در نیمه اول نوامبر را با تخفیفی در حدود 1 دلار در هر تن (CFR) فراهم کرده است.

این شرکت رقم تضمینی در حدود 3 دلار در هر تن برای محموله‌های نیمه اول اکتبر پرداخته است. 

 

ارسال نظر