کد خبر : 41756

خرید محموله‌هایِ نفت خامِ سعودی آرامکو توسط شرکت پتروشیمی چجیانگِ چین

یکی از این واحدها برای کراکینگِ 50 درصدیِ نفتِ چگالیِ متوسطِ عرب‌ها و 50 درصد از نفت سبک ایرانی و واحد دیگر هم برای نفتِ مخلوط میدانِ نفتیِ فِرِید در برزیل و نفت سنگین ایرانی در نسبت 1:1 طراحی شده است

خرید محموله‌هایِ نفت خامِ سعودی آرامکو توسط شرکت پتروشیمی چجیانگِ چین

پتروتحلیل- منابع مطلع در شرکت‌های پتروشیمی چجیانگ و سعودی آرامکو خبر دادند که پالایشگاه خصوصی شرکت پتروشیمیِ چینیِ چجیانگ موفق به خرید محموله‌های نفت خامِ شرکت دولتیِ سعودی آرامکو شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، این قرارداد خرید هفته‌ی گذشته در سنگاپور و در جریان کنفرانس سالانه‌ی نفتِ آسیا-اقیانوسیه (APPEC) به امضا رسیده است.

این دومین قرارداد مدت‌داری است که سعودی آرامکو با پالایشگران بخش خصوصی چین ترتیب می‌دهد. اولین قرارداد با شرکت پتروشیمی هِنگلی (Hengli) و واحدی با ظرفیت 400 هزار بشکه در روز در شمال‌ شرق چین بود، که با قراردادهای مدت‌دار، تا به حال بیش از دو محموله‌ به حجمِ کشتی‌های نفتکش غول‌پیکر (VLCC) از سعودی‌ها خریداری شده است.

در قراردادی که بین شرکت‌های سعودی آرامکو و پتروشیمی چجیانگ بسته شده، دو شرکت تصمیم به عدم اعلام حجم و تاریخ بارگیری محموله‌های قراردادی گرفتند.

شرکت پتروشیمی چجیانگ، با ظرفیت 400 هزار بشکه در روز، قرار شده است از ماه آگوست، هر ماه به اندازه‌ی یک نفتکش VLCC محموله دریافت کند.

بر اساس گزارشی منبعِ مطلع در این شرکت، اولین محموله‌ی نفت خامِ این شرکت 2 میلیون بشکه از عمان بود که در اواخر آگوست دریافت کرد.

منبع دیگری اظهار داشت این پالایشگاه همچنان در حال ساخت‌وساز است، علی‌رغم اینکه برنامه‌ریزی‌شده بوده تا اواخر سال جاری افتتاح شود.

شرکت پتروشیمی چجیانگ که در شهر جواشان در شرق استان چجیانگ واقع است، از دو واحد تقطیر نفت خام، هر یک با ظرفیت 200 هزار بشکه در روز، بهره‌مند خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها، یکی از این واحدها برای کراکینگِ 50 درصدیِ نفتِ چگالیِ متوسطِ عرب‌ها و 50 درصد از نفت سبک ایرانی و واحد دیگر هم برای نفتِ مخلوط میدانِ نفتیِ فِرِید در برزیل و نفت سنگین ایرانی در نسبت 1:1 طراحی شده است.

این پالایشگاه از سوی وزارت تجارت چین، برای سال 2018، سهمیه‌ی وارداتِ 5 میلیون تن (36/65 میلیون بشکه) نفت خام را دریافت کرده است و انتظار بر این بوده که در سال 2018، با آغاز فعالیت تجاری اهدافش در حوالی ماه ژوئن، این مقدار را به 20 میلیون بشکه برساند.

وزارت تجارتِ چین آخر هفته‌ی جاری اعلام کرد که شرکت‌های نفتی غیردولتی قادر خواهند بود برای حداکثر 202 میلیون تن (4/06 میلیون بشکه در روز) سهمیه‌ی واردات نفت خام در سال 2019 درخواست بدهند، یعنی 41/8 درصد بالاتر 142/42 میلیون تنی که دولت در ابتدا برای سال 2018 منظور کرده بود.

این میزان، از حد کافی برای تأمین نیازهای این پالایشگاه‌های تازه‌ساخت بیشتر است.

ارسال نظر