کد خبر : 41593

عضو هیئت مدیره صنایع نساجی ایران در گفت و گو با «پتروتحلیل»؛

بورس کالا باید اسامی خریداران پتروشیمی را منتشر کند/ خطر تعطیلی 80 درصد صنایع پایین دست نساجی

دود 80 درصد واحد های تولیدی به دلیل این بخش نامه از سوی وزارت صنایع دیگر تولیدی نداشته و تعطیل شده اند، زیرا دیگر مواد اولیه به آنها نمی رسد و دلال ها بازار را قبضه کرده اند

بورس کالا باید اسامی خریداران پتروشیمی را منتشر کند/ خطر تعطیلی 80 درصد صنایع پایین دست نساجی

پتروتحلیل- به دلیل دستور العمل نادرست وزارت صنایع  مبنی بر تهیه مواد اولیه مورد نیاز شرکت ها بر اساس خرید سال گذشته گروه نساجی دچار ضرر و زیان شده است.

دکتر علی مردان شیبانی عضو هیئت مدیره صنایع نساجی ایران در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» با تاکید بر این موضوع گفت: برخی از کسانی که از بورس کالا مواد اولیه خود را تهیه می کنند، متاسفانه دلال هستند. در حالی که تولید کننده این صنعت مجبور است مواد مورد نیاز خود را از بازار آزار تهیه کند.

وی در ادامه افزود : حدود 80 درصد واحد های تولیدی به دلیل این بخش نامه از سوی وزارت صنایع دیگر تولیدی نداشته و تعطیل شده اند، زیرا دیگر مواد اولیه به آنها نمی رسد و دلال ها بازار را قبضه کرده اند.

وی گفت: بورس کالا باید لیست کسانی که مواد اولیه را با دلار 4 هزارو 200 تومان خریداری کردند، منتشر کند تا مشخص شود  به چه اندازه تولید کننده توانسته است از این بورس خریداری کند. 

دکتر شیبانی افزود : شخصا خدمت وزیر صنعت گزارش داده ام که اگر روند شرکت های نساجی به این صورت پیش برود حتما پیامدهای سنگینی از جمله تعطیلی واحد ها و بیکاری پرسنل خواهد داشت.

وی درباره عرضه محصولات پتروشیمی ها در بورس کالا نیز افزود : در حال حاضر پتروشیمی ها  به صورت قطره چکانی محصولات خود را  به بورس عرضه می کنند و عمده کالاهای خود را به دیگر کشورها صادرات می کنند.

وی در ادامه افزود : در گروه نساجی نیز پتروشیمی ها به مقدار کافی مواد اولیه را به این صنعت اختصاص نداده اند و عمده آن را به دلیل بالا رفتن نرخ ارز صرف صادرات می کنند و این در حالی است که اگر همین مواد اولیه صرف تولید داخل بشود هم ایجاد اشتغال می کند و هم باعث ارزش افزوده بر روی کالا می شود .

وی در پایان افزود: اگر صنعت پتروشمی آن چه را تولید می کند به درستی در سیستم بهین یاب عرضه کند به هیچ وجه تولید با کمبود مواجه نمی شویم.

ارسال نظر