کد خبر : 36798

سد سقف خرید در مقابل پلی پروپیلن بازها

سد سقف خرید در مقابل پلی پروپیلن بازها

پتروتحلیل- روز گذشته محصولات شیمیایی عرضه شده در بورس کالا با حجم معامله ۱۱۹ تن روز آرامی را پشت سرگذاشتند، اما به احتمال زیاد امروز همچنان روز پررونقی برای پلی پروپیلن سازها خواهد بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، البته روز گذشته بورس کالا اعلام کرد که سقف خرید پلی پروپیلن ها از سالانه به ماهانه تغییر خواهد کرد و این موضوع به احتمال زیاد سبب کاهش تقاضای خرید برای پلی پروپیلن ها خواهد شد، اما به گفته کارشناسان بازار، همچنان بازار این کالاها پررونق خواهد بود.

گر چه در بازار داخل نرخ پلی پروپیلن های نساجی با افت ۴۰ تا ۵۰ تومانی روبه رو شده است، اما همچنان اختلاف قیمت بازار و بورس یکی از دلایل مهمی است که معامله گران را به خرید این کالاها ترغیب می کند.

سجاد جلیلی، مشاور کارگزاری آگاه در این باره به خبرنگار پتروتحلیل گفت: با توجه به سلف فروشی پتروشیمی مارون، بازار پلی پروپیلن ها حداکثر تا دو هفته آینده به تعادل خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: پلی پروپیلن های نساجی بسیار پر مصرف هستند و از این رو همواره در بازار پتروشیمی ها، تقاضای خرید برای آنها وجود دارد.

به گفته جلیلی، کاهش عرضه های پلی پروپیلن سازها نیز در یک ماه اخیر یکی از دلایل دیگر افزایش تقاضا برای این کالاها است. با این حال احتمال کاهش قیمت پلی پروپیلن ها در بازار وجود دارد.

با این حال روز گذشته در گروه محصولات شیمیایی آمونیاک مایع پتروشیمی شیراز با حجم ۱۰ تن و قیمت ۷۸۲ تومان و اسیدسولفوریک نیز با حجم ۲۵ تن و قیمت ۲۱۰ معامله شد.

منواتانول آمین پتروشیمی شیراز نیز با حجم ۴۴ تن و قیمت ۳ هزار و ۳۴۶ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. اسیدنیتریک پتروشیمی کارون و شیراز نیز با وارد سیستم مچینگ شدند.

آمونیاک گاز پتروشیمی شیراز، پلی بوتادین رابر ۱۲۲۰ پتروشیمی شازند، تولوئن دی ایزوسیانات پتروشیمی کارون هم با استقبال اندک خریداران مواجه شدند.

به این ترتیب در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی ۴۵ هزارتن کالا عرضه شد که تقاضایی بالغ بر ۱۶ هزار و ۱۱۰ تن برای آن بر تابلوی بورس کالا ثبت شد.

در گروه محصولات پلیمری هم پلی اتیلن سنگین فیلم F7000 پتروشیمی ایلام وارد سیستم مچینگ شد، ۱۹۸تن از این کالا با قیمت ۳ هزار و ۶۷۳ تومان مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال در گروه فرآورده های نفتی لوب کات سنگین پالایش نفت تندگویان با حجم ۷ هزارتن و قیمت پایه ۸۱۳ تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین گوگرد کلوخه پالایش نفت اصفهان نیز با حجم ۵۰۰ تن و قیمت ۱۹۳ تومان خریداری شد.

به این ترتیب روز گذشته در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی ۴۵ هزارتن کالا عرضه و ۱۶ هزار و ۱۱۰ تقاضا ثبت شد، همچنین حجم معاملات ۱۶ هزار و ۸۹ تن بود.

ارسال نظر