کد خبر : 40865

اقدامات ضد آلودگی چین عامل افزایش قیمت محصولات شیمیایی؛

احتمال افزایش قیمت اتیلن و متانول

در طی اولین روز سیزدهمین دوره کنگره خلق چین، در جلسه جامعی که در 5 مارس برگزار شد، نخست‌وزیر چین لی که چیانگ اقدامات مضاعف برای کاهش میزان آلودگی در این کشور را ترسیم کرد

احتمال افزایش قیمت اتیلن و متانول

پتروتحلیل- به گفته تحلیلگران، اقدامات چین در مبارزه با آلودگی، فشار را بر روی بخش عرصه صنعت پتروشیمی این کشور بیشتر خواهد کرد و ممکن است این امر موجب افزایش قیمت‌های محصولات شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، صنعت پتروشیمی چین در سال جاری، بعدازاینکه در میان بزرگ‌ترین حوزه‌های آلاینده کشور شناخته شد، با مالیات «سبز» مواجه گردیده و ضربه خورد.

محصولات پتروشیمی بدست آمده با استفاده از زغال‌سنگ همچون اتیلن و متانول ازجمله محصولاتی هستند که احتمالاً با سخت تر شدن قوانین زیست محیطی چین، ضربه خواهند خورد. به گفته مسئولین شرکت واسطه  (مستقر در ژاپن)، احتمال می رود در نتیجه لزوم حرکت به‌سوی فرایند تولید «سازگار با محیط‌زیست» یا «سبز» قیمت‌های این محصولات نیز افزایش یابد.

به گفته مقامات شرکت Nomura، پیش‌بینی می‌شود محصولات پتروشیمی همچون متیل دی فنیل ایزوسیانات و تولوئن دی ایزوسیانات که به تصفیه فاضلاب گسترده‌ای احتیاج دارند، شاهد افزایش قیمت باشند.

همچنین به گفته مسئولین Nomura، اقدامات دولت چین برای جلوگیری از خطرات بلندمدت همچون توزیع مجدد درآمدها و کنترل آلودگی، در کوتاه‌مدت تأثیرات منفی بر روی رشد اقتصادی خواهد داشت.

چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد، در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی فراتر از انتظار 6/9 درصدی بود. مقامات این شرکت ژاپنی همچنین اضافه کردند، ازآنجایی‌که دولت چین با اصلاحات ساختاری به دنبال «رشد اقتصادی باکیفیت» است، توسعه اقتصادی چین در سال 2018 به میزان کمتر و در حدود 6/5 درصد برآورد می‌شود.

در طی اولین روز سیزدهمین دوره کنگره خلق چین، در جلسه جامعی که در 5 مارس برگزار شد، نخست‌وزیر چین لی که چیانگ اقدامات مضاعف برای کاهش میزان آلودگی در این کشور را ترسیم کرد.

لی گفت، دولت قصد دارد تا انتشار سولفور دی‌اکسید و نیتروژن اکسید را در سال جاری به میزان 3 درصد کاهش دهد و به کاهش مداوم غلظت ذرات ریز مضر معلق در هوا در مناطق مهم دست پیدا کند.

لی در گزارش خود گفت، اکسیژن شیمیایی موردنیاز کشور (که مقیاس آلاینده‌های قابل اکسید یافته شده در سطح آب یا فاضلاب است) و نشر آمونیاک نیتروژن تا میزان 2 درصد کاهش خواهد یافت.

او همچنین اضافه کرد، چین هدف خود را برای افزایش کیفیت سوخت وسایل نقلیه و بالا بردن سطح صنایع فولاد و غیره برای دستیابی به انتشار بسیار کم مواد مضر دنبال خواهد کرد تا از آلودگی آب‌وخاک جلوگیری کرده و آن را کنترل کند.

ترکیب انرژی این کشور نیز بیش از پیش بهینه‌سازی‌های خواهد و سهم زغال‌سنگ از مصرف کلی انرژی 8/1 درصد کاهش و سهم انرژی پاک 6/3 درصد افزایش خواهد یافت.

طبق داده‌های وزارتخانه انرژی چین، در سال 2017، زغال‌سنگ 60/3درصد از مصرف انرژی چین را تشکیل داده، درحالی‌که سهم انرژی های پاک 21/2 درصد بوده است.

لی همچنین گفت، از ورود زباله‌های خارجی به کشور جلوگیری خواهد شد.

در آغاز سال جاری، چین واردات پلاستیک‌های زائد را منع کرد که انتظار می رود این امر مصرف پلیمرهای دست نخورده را افزایش دهد.

شین هوآ خبرگزاری رسمی دولت چین در گزارشی جداگانه در نقل‌قولی از ژآنگ یسویی (سخنگوی اولین دوره جلسه سالانه کنگره خلق چین) اشاره کرد، در برنامه 6 ساله سیزدهمین دوره کنگره خلق چین که از سال 2018 تا 2023 می‌باشد، «مسائل مربوط به محیط‌زیست در سال 2018 در اولویت قرار خواهد داشت.»

او گفت، این کمیته به بررسی پیش نویس لایحه آلودگی خاک، اصلاح قانون آلودگی پسماند جامد و بررسی گزارش سالانه محیط‌زیست و پیشرفت‌های حاصل‌شده در اهداف تعیین شده در نشست ادامه خواهد داد.

ژانگ اضافه کرد: «شش قانون در مورد محافظت از محیط‌زیست آلودگی هوا، آلودگی آب، محیط‌زیست دریایی، مالیات محیط‌زیست و محافظت از حیات‌وحش تصویب یا اصلاح‌شده‌اند.»

گردهمایی سیاسی مهم در پکن تا 20 مارس ادامه خواهد داشت، و در طی این زمان، رهبران سیاسی چین جزئیات سیاست‌های کلی سال 2018 را چکش کاری خواهند کرد.

 

ارسال نظر