کد خبر : 40771

اعلام قیمت‌های بالا از جانب فروشندگان در بازار پلی اتیلن ترفتالات ترکیه؛

مقاومت خریداران در برابر افزایش‌های ناشی از رشد هزینه‌ها

برخی خریداران انتظار دارند در طول سال نو در چین و هم‌راستا با کاهش تقاضا شاهد آرام شدن بازار باشند و دیگران نیز به این مسئله اشاره کرده‌اند که غیبت چین تغییری صورت نخواهد داد

مقاومت خریداران در برابر افزایش‌های ناشی از رشد هزینه‌ها

پتروتحلیل- در ترکیه، شرایط بازار در پی لجبازی خریداران و فروشندگان، عمدتاً بدون تغییر بود. یک تولیدکننده داخلی پلی اتیلن ترفتالات این هفته قیمت‌های خود را، عمدتاً به دلیل محدودیت در عرضه، افزایش داد اگرچه نگرانی خاصی در خصوص عرضه در بازار وجود نداشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، منبعی نزدیک به این تولیدکننده خاطرنشان کرد: «ما اکنون مشغول ارسال محموله‌هایی هستیم که در اواخر ماه دسامبر و اوایل ژانویه‌ به فروش رساندیم. قیمت‌های خود را برای مطابقت از قیمت‌های بازار بالا برده‌ایم. اگرچه خریداران مایل نیستند این قیمت‌های بالا را بپذیرند، ما نسبت به قیمت‌های اعلامی خود قاطع هستیم چراکه فشاری برای فروش به ما وارد نمی‌شود.»

قیمت های اعلامی از جانب برخی تولیدکنندگان داخلی پلی اتیلن ترفتالات 40 تا 50 دلار در هر تن افزایش یافتند و به 1305 تا 1350 دلار در هر تن (نقد) و 1370 تا 1450 دلار در هر تن (FD/ ex-warehouse ترکیه، 90 روزه و بدون درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده) رسید. از جانب خریداران گزارش شد قیمت‌ها برای محموله‌های داخلی در بازه‌ی پایین قیمت‌ها 10 دلار افزایش داشته و به 1270 تا 1320 دلار در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد) رسیده است.

در بازار واردات، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات چین در نرخ 1180 تا 1200 دلار در هر تن (CIF ترکیه، شامل 5/6 درصد عوارض گمرکی و 6/4 درصد عوارض اضافی، نقد) ثابت بود. تاجری عنوان نمود: «قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی چین به تاثیر از افزایش تقاضای بازارهای جهانی بالا مانده است و ما احساس می‌کنیم فروش آن‌ها با بازار آمریکای جنوبی در آینده‌ی نزدیک همچنان بالا باشد.» قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات هندی نیز در نرخ 1180 دلار در هر تن (CIF) ثابت ماند.

معامله‌کنندگان گزارش دادند قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات پاکستانی 10 دلار رشد داشته و به 1170 دلار در هر تن (CIF، شامل 3 درصد عوارض گمرکی، نقد) رسیده است. پلی اتیلن ترفتالات معاف از عوارض کره‌ای نیز به 1200 دلار در هر تن (CIF، نقد) رشد داشت.

برخی خریداران انتظار دارند در طول سال نو در چین و هم‌راستا با کاهش تقاضا شاهد آرام شدن بازار باشند و دیگران نیز به این مسئله اشاره کرده‌اند که غیبت چین تغییری صورت نخواهد داد چراکه تعطیلات تاثیری روی کسب‌وکار صادراتی آنان نخواهد داشت. در این میان، فروشنده‌ای خاطرنشان کرد: «مقاومت خریداران همچنان ادامه دارد چراکه آن‌ها یا نیازشان را تاکنون تامین کرده‌اند و یا محموله‌های‌شان در راه است.»

در آینده، مادامی که حمایت صنایع بالادستی تداوم داشته باشد، انتظار نمی‌رود تغییر چشمگیری صورت بگیرد. فروشندگان ادعا می‌کنند افزایش بهای نفت خام و قیمت‌های خوراک و همچنین روند افزایشی در بازارهای جهانی این افزایش قیمت‌ها را توجیه می‌کند، اگرچه تقاضا راکد است.

مهم‌ترین نکات

•  سطح عرضه و تقاضا عمدتاً ثابت است

•  تولیدکننده‌ای محلی افزایش‌های 40 تا 50 دلاری را لحاظ کرده است

•  تقاضا همچنان واکنشی نشان نداده است

•  عدم وجود اتفاق نظر میان خریداران و فروشندگان درخصوص بازگشت بازار چین 

•  پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در بازار داخلی (دلار در هر تن): 1305 تا 1350 نقد | 1370 تا 1450 90 رروزه

•  پلی اتیلن ترفتالات وارداتی چین (دلار در هر تن): 1180 تا 1200 (CIF)

ارسال نظر