کد خبر : 40690

افزایش قیمت‌های وارداتی در ترکیه سبب شد؛

تقویت قیمت پلی اتیلن ترفتالات از سوی فروشندگان

انتظار نمی‌رود قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات شاهد تغییرات چشمگیری باشد چراکه سطح پایین تقاضا ممکن است اثر ناشی از هزینه‌ها(ی خوراک) و همچنان فشار در عرضه را خنثی کند

تقویت قیمت پلی اتیلن ترفتالات از سوی فروشندگان

پتروتحلیل- افزایش قیمت‌های وارداتی در ترکیه موجب تقویت قیمت‌ها از جانب فروشندگان پلی اتیلن ترفتالات شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در ترکیه، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات روند افزایشی خود را به تاثیر از افزایش جهانی قیمت‌های حفظ کردند. افزایش هزینه‌های خوراک و قیمت‌های انرژی نیز به این روند افزایشی پلی اتیلن ترفتالات کمک کردند. قراردادهای پارازایلین در اروپا رشد داشتند و قیمت‌های اعلامی مونو اتیلن گلایکول موعد ژانویه‌ برای بازار آسیا نیز با روندی ثابت (بدون تغییر) تا اندکی افزایشی همراه بود.

در بازار واردات، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات چین 10 دلار در بازه‌ی پایین قیمت‌ها بالا رفت و به 1090 تا 1100 دلار در هر تن (CIF ترکیه، شامل 6/5 درصد عوارض گمرکی، نقد) رسید. پلی اتیلن ترفتالات هندی 20 دلار در هر دو سمت بازه‌ی قیمت‌ها افزایش داشت و به 1120 تا 1130 دلار در هر تن (شامل 3 درصد عوارض گمرکی) رسید. قیمت‌های منابع معاف از عوارض ازجمله مالزی و کره‌ی جنوبی شاهد افزایش‌هایی تا 60 دلار در هر تن بودند و به ترتیب در نرخ 1150 تا 1160 و 1130 تا 1140 دلار در هر تن (CIF، نقد) گزارش شدند. عرضه‌کنندگان آسیایی پلی اتیلن ترفتالات نیز با توجه به بهبود تقاضا از جانب بازارهای صادراتی و کاهش موجودی انبارها، کم کم تصیمیم به اتخاذ سیاست افزایشی برای قیمت‌ها گرفته‌اند.

قیمت های اعلامی از جانب برخی تولیدکنندگان داخلی پلی اتیلن ترفتالات در نرخ 1220 تا 1250 دلار در هر تن (نقد) و 1270 تا 1350 دلار در هر تن (FD/ ex-warehouse ترکیه، 90 روزه و بدون درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده) ثابت بوده است. با وجود این، قیمت‌های محموله‌های بازار داخلی نیز تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها از سوی فروشندگان، با 20 تا 30 دلار افزایش در هر تن همراه بودند و به 1200 تا 1250 دلار در هر تن (نقد، با شرایط فروش یکسان) رسیدند. یکی از فروشندگان اذعان داشت: «نظر به افزایش‌های اخیر، منابع وارداتی دیگر قیمت‌های مناسبی را ارائه نمی‌دهند. بنابراین، ما نیز تخفیفی را متقبل نمی‌شویم چراکه قیمت‌های صنایع بالادستی نیز همچنان نقش تقویتی خود را دارند.»

در آینده‌ی نزدیک، انتظار نمی‌رود قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات شاهد تغییرات چشمگیری باشد چراکه سطح پایین تقاضا ممکن است اثر ناشی از هزینه‌ها(ی خوراک) و همچنان فشار در عرضه را خنثی کند. معامله‌کنندگان نیز با اشاره به پیش رو بودن کریسمس و تعطیلات سال نو در چین، تایید کرده‌اند که وضعیت تقاضا چندان مشخص نیست و میزان فروش‌ها ممکن است از این نیز پایین‌تر بیاید.

ارسال نظر