کد خبر : 40674

نگرانی از ادامه التهاب در بازار پی وی سی؛

مرز خطر در بازار پی وی سی

به نظر می رسد واردات EDC برای پی وی سی سازها با توجه به نرخ پایین آن که در حدود 215 تا 220 دلار در هر تن قرار دارد، مقرون به صرفه باشد؛ چرا که اگر پتروشیمی غدیر نیز بخواهد با خوراک مارون و اروند پی وی سی تولید کند، احتمالا باید با لود 60 درصد کار کند

مرز خطر در بازار پی وی سی

پتروتحلیل- التهاب در بازار پی وی سی در آخرین روز هفته گذشته، نرخ این کالا را در بازار آزاد به مرز 4 هزار و 350 تومان کشاند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با توجه به آغاز تعمیرات پتروشیمی اروند از ۲۸ آذر تا ۵ دی، همچنان نگرانی در خصوص ادامه التهاب در این بازار وجود دارد.

این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار معتقدند؛ احتمالا تعمیرات پتروشیمی اروند بیش از یک هفته به طول بینجامد، از این رو نمی توان انتظار داشت که پس از یک هفته پتروشیمی اروند به روال عادی بازگردد. اکثر فعالان بازار انتظار دارند تعمیرات اساسی پتروشیمی اروند 20 روز طول بکشد.

این در حالی است پیشنهاد فعالان این بازار برای ورود به آرامش در این حوزه، افزایش تولید در پتروشیمی بندرامام با وجود کاهش رطوبت و درجه هوا است، گفته می شود پتروشیمی بندرامام در حال حاضر با لود 60 درصد، پی وی سی تولید می کند.

البته احتمال کمبود خوراک نیز در پتروشیمی بندرامام وجود دارد، با این حال در حال حاضر پتروشیمی غدیر با لود 100 درصد مشغول به تولید پی وی سی است، اما نمی توان نادیده گرفت که این شرکت کمبود خوراک خود را با واردات EDC جبران می کند.

به نظر می رسد واردات EDC برای پی وی سی سازها با توجه به نرخ پایین آن که در حدود 215 تا 220 دلار در هر تن قرار دارد، مقرون به صرفه باشد؛ چرا که اگر پتروشیمی غدیر نیز بخواهد با خوراک مارون و اروند پی وی سی تولید کند، احتمالا باید با لود 60 درصد کار کند.

در حال حاضر پتروشیمی غدیر و آبادان واردات EDC برای تولید پی وی سی انجام می دهند و کمبود خوراک خود را جبران می کنند.

البته نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که حجم بالایی از تولید در شرکت های پی وی سی سازها نیز با توجه به صرفه اقتصادی آن، صادر می شود.

البته در بازار جهانی هم شاهد افزایش قیمت پی وی سی توسط فرموسای تایوانی بودیم، به طوری که شرکت فورموسا عرضه پی وی سی ماه ژانویه خود را با 20 دلار افزایش برای تمامی مقاصد اعلام کرد.

بنا بر اطلاعات منتشره  عرضه ماه ژانویه شرکت فورموسا برای بازار هند 910 و برای چین و جنوب شرق آسیا 870 دلار بر تن و ترم CFR ارزش گذاری شده است. همچنین اطلاعات حاکی از آن است که تمامی عرضه های هند به سرعت به فروش رفته اند.

این در حالی است که پتکیم ترکیه هم لیست قیمت‌های پی‌وی‌سی خود را تا 25 $/tonne افزایش داد. به گفتۀ توزیع‌کنندگان محصولات پی‌وی‌سی، قیمت پیشنهادی پتکیم بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده  برای گرید K67 تا 1250 $/tonne و برای گریدهای K58 و K70 تا 1280 $/tonne بوده است.

از سوی دیگر یک واحد بزرگ پی وی سی در آمریکا وارد اورهال شده است، همچنین هانوای کره نیز قیمت پی وی سی را برای منطقه آسیا، هند و پاکستان 30 دلار در هر تن افزایش داده است.

با این حال برخی از کارشناسان بازار پی وی سی انتظار تداوم افزایش قیمت ها را در بازار پی وی سی ندارند و معتقدند؛ در حال حاضر قیمت پی وی سی با حباب همراه است.

ارسال نظر