کد خبر : 40630

بعد از گذشت 5 هفته ملتهب در بازار پی وی سی؛

رقابت پی وی سی بندرامام و اروند به 12 درصد رسید

برای کالای S65 بندر امام رقابت قیمتی بالای 14 درصد انجام شد، این در حالی است که روند قیمتی این محصول در بازارهای جهانی نزولی بوده و خریداران ایرانی مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت های بسیار بالاتری از رقبای خارجی خریداری می کنند

رقابت پی وی سی بندرامام و اروند به 12 درصد رسید

پتروتحلیل- پی وی سی ها، 4 گرید پر رقابت امروز در تالار پتروشیمی بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که بعد از به وجود آمدن مشکلات فراوان در بارگیری های پتروشیمی اروند و همچنین عدم عرضه سایر مجتمع ها به صورت تحویل فوری از هفته های گذشته، بازار پی وی سی با التهاب قیمتی مواجه شده و در نتیجه بعد از گذشت نزدیک به 5 هفته، رقابت برای پی وی سی ها در این هفته به بیش از 12 درصد برای پی وی سی بندرامام و اروند رسید.

 در حال حاضر معاملات پی وی سی ها دچار التهاب است، البته در هفته جاری حجم عرضه های تحویل فوری افزایش یافت و از 2500 تن عرضه در هفته گذشته به 5500 تن عرضه در هفته جاری رسید.

به نظر می رسد بندرامام تولید خود را از سر گرفته است و اگر حجم عرضه های این مجتمع در تناژ بالای 3000 تن در هر هفته باقی بماند ممکن است اوضاع این کالا بهتر از قبل شود، البته همه این اتفاقات با بروز شایعاتی مبنی بر اورهال پتروشیمی اروند شروع شد و همچنان این شایعه در بازار وجود دارد و اگر این شایعه به واقعیت تبدیل شود و پتروشیمی های دیگر نتوانند حجم عرضه ها با تحویل فوری خود را افزایش دهند در هفته های آتی شاهد افزایش بیشتر قیمت توسط بازاریان خواهیم بود.

این در حالی است که سفارش های مشکوک و بیش از 700 تنی در بین سفارشات ثبت شده برای پی وی سی بندر امام قرار داشت که به خوبی به هدف خود رسیده و کف قیمتی امروز را همانطور که می خواستند تشکیل دادند. صاحبان این سفارشات قیمت پیشنهادی خود را 11.5 درصد افزایش دادند و با توجه به اینکه مجموع تناژ ورودی شان بیش از 1600 تن بود سبب شدند که کف قیمتی پی وی سی این قیمت باشد و اگر خریداری قصد خرید دارد مجبور به رقابت بیش از این قیمت شود.

در نتیجه قیمت ها بیش از 12 درصد افزایش یافت. برای کالای S65 بندر امام رقابت قیمتی بالای 14 درصد انجام شد، این در حالی است که روند قیمتی این محصول در بازارهای جهانی نزولی بوده و خریداران ایرانی مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت های بسیار بالاتری از رقبای خارجی خریداری می کنند. در بازار این هفته هر خریدار ایرانی محصول مورد نیاز خود را با قیمت 897 تا 914 دلار خریداری کرده اند و این در حالی است که قیمت این کالا به صورت CFR بنادر هندوستان برابر با 885 دلار است و این در حالی است که خریداران داخلی کالای خود را به صورت تحویل درب کارخانه خریداری می کنند.(قیمت به صورت CFR منطقه GCC نیز برابر با 845 دلار است).

همچنین گرید S65 پتروشیمی غدیر که به صورت سلف یک ماهه عرضه شده بود با 3 درصد رقابت قیمتی معامله شد که درصد رقابت قیمتی این محصول نیز نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است.

در هر صورت باید در بارگیری ها و نحوه تحویل محصولات فروخته شده پتروشیمی ها نظارت بیشتری صورت بگیرد تا بلکه بتوان به بهبود اوضاع این محصول امیدوار بود و از طرف دیگر باید نسبت به اورهال پتروشیمی اروند و میزان موجودی انبار این مجتمع شفاف سازی صورت گیرد تا شایعات بازار واقعیت سنجی شده و از رقابت های قیمتی احساسی جلوگیری شود. همچنین باید عرضه های نقدی و با تحویل فوری نیز در حجم بالای 4000 تن حفظ شود و مهمتر از همه برای تناژ ورودی هر خریدار محدودیت هایی اعمال شود تا شاهد تناژ های بالای 800 تن نباشیم که هر شکل که بخواهند روند قیمت ها تشکیل دهند.

ارسال نظر