کد خبر : 40624

نمایشگاه پلاستیک استانبول، ششم تا نهم دسامبر سال 2017 برگزار می شود؛

ثبت رکورد واردات پلی اتیلن سنگین آمریکا به چین/ واردات ترکیه از آمریکا سقوط کرد

میزان پلی اتیلن سنگین صادراتی از آمریکا به ترکیه نیز در همین اثنا سقوط داشت، چراکه بازار ترکیه به دلیل پایین بودن میزان سودها، دیگر بازار چندان مناسبی به نظر نمی‌رسید

ثبت رکورد واردات پلی اتیلن سنگین آمریکا به چین/ واردات ترکیه از آمریکا سقوط کرد

پتروتحلیل- بر اساس آمار ، میزان صادرات پلی اتیلن سنگین آمریکایی به چین، طی نه‌ ماهه‌ی نخست سال 2017، نسبت به سال گذشته 42 درصد رشد داشته است و در نزدیکی ثبت یک رکورد است.

به گزارش «پتروتحلیل»، پلی اتیلن سنگین وارداتی چین از آمریکا در نه‌ماهه‌ی نخست امسال حتی از میزان واردات این کشور طی تمام طول سال‌های اخیر نیز بیشتر بوده است. این میزان واردات علی‌رغم این مسئله اتفاق افتاد که سهمیه‌های تخصیصی صادراتی آمریکا در ماه سپتامبر به دلیل تعطیلی‌های ناشی از طوفان هاروی در ماه آگوست، کاهش یافته بود.

با وجود این، میزان پلی اتیلن سنگین صادراتی از آمریکا به ترکیه نیز در همین اثنا سقوط داشت، چراکه بازار ترکیه به دلیل پایین بودن میزان سودها، دیگر بازار چندان مناسبی به نظر نمی‌رسید. واردات پلی اتیلن سنگین ترکیه از آمریکا از ماه ژانویه‌ تا سپتامبر دچار کاهش سال به سال 80 درصدی شد. از ماه مارس میزان واردات ماهیانه به‌تدریج کاهش پیدا کرد و نهایتاً در ماه سپتامبر به تنها 77 تن رسید.

معامله‌کنندگان ترکیه با فرض اینکه تولیدکنندگان در اواخر سال میزان موجودی انبارهای خود را پایین می‌آورند، مطابق معمول انتظار داشتند با نزدیک شدن پایان سال، قیمت‌های مناسبی برای پلی اتیلن سنگین آمریکایی دریافت کنند. با وجود این، این مسئله در دو سال گذشته اتفاق نیفتاده است، چراکه ترکیه تضمینی برای حصول سودهای مناسب به عرضه‌کنندگان آمریکایی نمی‌دهد. دلیل این مسئله این است که بازار پلی اتیلن سنگین ترکیه در طول چند سال گذشته، همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، عمدتاً از برتری قیمتی نسبت به چین بی‌بهره بوده است.

برتری قیمتی به کنار، بازار پلی اتیلن سنگین گرید فیلم وارداتی ترکیه عمدتاً امسال، به جز طی چند دوره کوتاه در ماه ژانویه‌ و اواسط ماه مارس، در مقایسه با چین با تخفیف معامله شده است. شکاف بین ترکیه و چین این هفته با ثبت میزان حدوداً 180 دلار در هر تن، به بیشترین میزان خود از ماه مارس سال 2013 رسیده است.

تولیدکنندگان پلی اتیلن سنگین در ترکیه تایید کردند علی‌رغم افزایش ظرفیت‌ تولید از سوی تولیدکنندگان پلی اتیلن در آمریکا در سال جاری، پیشنهادی از جانب آمریکا در بازار را وجود ندارد. شرکت‌های ExxonMobil و Dow و Chevron هر کدام به‌ترتیب با افزایش ظرفیت 1/3 میلیون، 400 هزار و 500 هزار تن در سال، واحدهای تولیدی جدیدی را در سال 2017 به بهره‌برداری رساندند.

در این میان، خریداری خاطرنشان کرد: «ممکن است طی نمایشگاه پلاستیک استانبول که ششم تا نهم دسامبر سال 2017 برگزار می‌شود شاهد ارائه چند قیمت پیشنهادی برای محموله‌های آمریکایی باشیم. با وجود این، اکثر خریداران اظهار داشتند: «تولیدکنندگان آمریکایی احتمالاً ترجیح می‌دهند محموله‌های صادراتی خود را به چین بفروشند، یعنی در بازاری که می‌توانند سودهای بهتری در مقایسه با ترکیه به‌دست آورند. ممکن است در ماه آینده نیز از سوی آمریکا قیمت‌های مناسبی دریافت نکنیم.»

این هفته، معامله‌کنندگان در چین باز هم گزارش دادند قیمت‌های پلی اتیلن سنگین وارداتی، برخلاف پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی، روندی صعودی داشته است، چراکه این محصول به دلیل عرضه‌ی محدود وضعیتی بهتری دارد. همچنین معامله‌کنندگان در خصوص قیمت‌های پلی اتیلن سنگین آمریکایی اظهار داشتند: «برخی تاجران چینی این روزها خود را آماده می‌کنند تا برای فروش در بازار اینجا، محصولاتی از آمریکا تهیه کنند. انتظار داریم در روزهای آتی شاهد ظهور پیشنهادات بیشتری در بازار باشیم.»

ارسال نظر