کد خبر : 40578

افزایش شاخص اتیلن شمال شرق آسیا؛

انبارسازی اتیلن از جانب خریداران چین

تعدادی از مصرف‌کنندگان نهایی در چین به دلیل بلاتکلیفی در عرضه مدت‌دار و احتمال محدودیت بیشتر در بازار ماه ژانویه‌، سعی دارند بخشی از خریدهای خوراک خود را از موعد ژانویه به ماه دسامبر جلو بیندازند

انبارسازی اتیلن از جانب خریداران چین

پتروتحلیل- به علت مناسب بودن سطح تقاضای بازار چین برای قراردادهای موعد سال 2018 و افزایش قیمت‌های مونومر استایرن و مونو اتیلن گلایکول در صنایع پایین‌دستی، قیمت‌های وارداتی اتیلن در بازار نقدی در شمال شرق آسیا برای نخستین بار در هفت هفته اخیر، رشد داشتند.

به گزارش «پتروتحلیل»،افزایش نرخ‌های نفت خام و نفتا در صنایع بالادستی و بهره‌برداری قریب‌الوقوع از یک پروژه غیریکپارچه در چین به روند پنهان افزایشی انجامید.

این هفته محموله‌های اتیلن موعد ماه دسامبر در بازار نقدی در نرخ 1،280 تا 1،300 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) معامله شدند که در مقایسه با با نرخ 1،250 تا 1،265 دلار در هر تنی (CFR شمال شرق آسیا) هفته‌ی منتهی به 3 نوامبر بالاتر بود.

تعدادی از مصرف‌کنندگان نهایی در چین به دلیل بلاتکلیفی در عرضه مدت‌دار و احتمال محدودیت بیشتر در بازار ماه ژانویه‌، سعی دارند بخشی از خریدهای خوراک خود را از موعد ژانویه به ماه دسامبر جلو بیندازند.‌

برای این خریداران، افزایش موجودی انبارها در پایان سال به مثابه یک ذخیره احتیاطی در برابر تاخیر در حصول قراردادهای موعد سال 2018 خواهد بود که مذاکرات بر سر قیمت آن‌ها احتمالاً در نیمه‌ی دوم ماه نوامبر و یا اوایل ماه دسامبر انجام می‌شود. با توجه به برنامه‌ها برای کاهش واردات محموله‌های مدت‌دار از ژاپن، کشوری که حداقل 7 واحد کراکینگ آن در سال آینده تحت تعمیرات قرار خواهند گرفت؛ این خریداران خود را برای مذاکراتی دشوار آماده می‌کنند.

خریداران نگران آن هستند که برخی تولیدکنندگان در ژاپن از ماه ژانویه‌ به بعد، به‌منظور آماده شدن برای تعمیرات واحدهای کراکینگ خود از ماه مارس تا سه‌ماهه‌ی دوم، میزان صادرات خود را کاهش دهند. این مسئله باعث می‌شود آنها در فراهم کردن محصولات برای بازار نقدی ژانویه‌ به دردسر بیفتند.

به دلیل تعمیرات واحدهای کراکینگ و افزایش مصرف داخلی (واحدهای تولیدی) ناشی از ظرفیت‌های اضافه‌شده‌ی تولید مشتقات، محموله‌های مدت‌دار از دو تولیدکننده کره‌ی جنوبی در مقایسه با سال 2017 نیز کمتر خواهد بود.

تولیدکنندگان در ژاپن و کره‌ی جنوبی هنوز میزان محموله‌های مدت‌دار خود را نهایی نکرده‌اند. برخی از آن‌ها هنوز مذاکرات را شروع نکرده‌اند اما دیگران در نخستین مراحل مذاکرات هستند. چند تولیدکننده اظهار داشتند آن‌ها به احتمال زیاد به دنبال‌های افزایش‌های بیشتر برای محصولات خود خواهند بود.

در سمت تقاضای بازار نیز، مصرف‌کنندگان در چین برای تامین خوراک در سال اینده با رقابت بیشتری روبه‌رو خواهند شد. 2 واحد مستقل تولیدی مونومر استایرن میزان 228 هزار تن در سال تقاضا به اتیلن را ایجاد خواهند کرد.

واحد تولیدی شرکت Qingdao Soda Ash Industry با ظرفیت 500 هزار تن در سال در شهر چینگ‌دائو قرار است در اواخر ماه دسامبر تولید آزمایشی انجام دهد و این مسئله تا همین حالا هم موجب شده عرضه‌کنندگان قیمت‌های بالاتری برای محموله‌‌های موعد دسامبر بازار نقدی در نظر بگیرند.

در این میان، قیمت‌های مونو اتیلن گلایکول و مونومر استایرن در چین روند افزایش‌های قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی را پیروی کرد. یک تولیدکننده مونومر استایرن به دنبال قدرت گرفتن بازار، تعطیلی دو مورد از واحدهای تولیدی خود را برای انجام تعمیرات را معلق نگه داشته است. در عوض این مسئله باید افزایش نیازهای مصرف‌کنندگان نهایی به اتیلن وارداتی ماه دسامبر شده است.

در هفته آتی، به احتمال زیاد خریداران چینی به ذخیره سازی اتیلن ادامه خواهند داد اگرچه افزایش‌های بیشتر قیمت‌ها در بازار نقدی ممکن است کاهش تقاضا شود.

خریدها برای محموله‌های موعد ژانویه‌ منوط به افتتاح موفقیت‌آمیز پروژه مونومر استایرن شرکت Qingdao در پایان سال و نتایج مذاکرات بر سر قیمت‌ محموله‌های موعد سال 2018 خواهد بود.

ارسال نظر