کد خبر : 40390

تولید پلی اتیلن با توجه به قیمت‌های فعلی اتیلن سود دهی ندارد؛

بی‌ثباتی در معاملات آتی، خریداران پلی اتیلن را به کناره‌گیری از بازار واداشت

برخی تولیدکنندگان یکپارچه پلی اتیلن به جای تولید پلی اتیلن، دست به فروش ذخایر اتیلن خود زده‌اند، حال آنکه تولیدکنندگان غیریکپارچه عمدتاً تصمیم به کاهش ظرفیت تولید گرفته‌اند چراکه تولید پلی اتیلن با توجه به قیمت‌های فعلی اتیلن سود دهی ندارد

بی‌ثباتی در معاملات آتی، خریداران پلی اتیلن را به کناره‌گیری از بازار واداشت

پتروتحلیل- در چین و به دنبال تردیدهای ایجاد شده در پی نوسانات در بازار معاملات آتی، اکثر خریداران پلی اتیلن در طول هفته اخیر، برای انجام خریدهای تازه دچار اکراه بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، به سبب روند صعودی قیمت‌های اتیلن در بازار نقدی و همچنین محدودیت در عرضه، اکثر فروشندگان نیز قیمت‌های بالای خود را حفظ کردند، اگرچه برخی نیز با توجه به کم رونقی در تبادلات بازار، تصمیم به عقب‌نشینی از قیمت‌های اوایل سپتامبر خود گرفتند.

قیمت‌های پلی اتیلن وارداتی، معادل 1280 تا 1350 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، 1240 تا 1350 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و 1220 تا 1295 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین خطی گرید فیلم (همگی CIF، نقد) گزارش شدند. بازه‌های پایینی این قیمت‌ها 40 تا 70 دلار نسبت به هفته گذشته افزایش داشت، اگرچه بازه‌های بالایی با کاهش همراه شد.

به دنبال آنکه یک تولیدکننده تایوانی قیمت‌های ابتدایی سپتامبر خود را 40 دلار در هر تن کاهش داد، بازه‌ی بالای قیمت پلی اتیلن سبک 50 دلار نسبت به هفته گذشته پایین آمد؛ تاجری اظهار داشت: «این عرضه کننده قیمت‌های خود را تقلیل داد، آن هم در پی پایین آمدن وضعیت تقاضا در چین که ناشی از کاهش ها در بازار معاملات آتی بوده است.» به هر حال، در پی کاهش عرضه و قیمت های بالای خوراک، تاجرانی که پلی اتیلن تولید خاورمیانه را می‌فروشند بر سر قیمت‌های بالای خود ماندند و پلی اتیلن سبک را با نرخ 1290 تا 1310 دلار در هر تن، پلی اتیلن سبک خطی را با 1240 تا 1280 دلار در هر تن و پلی اتیلن سنگین خطی را با نرخ 1240 تا 1270 دلار در هر تن پیشنهاد دادند.

روند صعودی بازار داخلی چین نیز در مواجهه با کاهش قیمت‌ها در بازار معاملات آتی قوت خود را از دست داد و بازه قیمت‌های پلی اتیلن تنها با 5 تا 20 دلار در هر تن افزایش هفتگی همراه شد. برخی فروشندگان حتی قیمت‌های خود را پایین آوردند، اگرچه این تغییرات، به سبب ارزش بالای یوان چین در برابر دلار امریکا، در مقایسه‌های هفتگی بر اساس دلار بازتابی نداشت.

در روز 14 سپتامبر، قیمت پلی اتیلن سبک خطی در بازار معاملات آتی نسبت به هفته گذشته با 50 دلار کاهش در هر تن همراه شد. تاجری در پی کاهش در بازار معاملات آتی، قیمت‌های پلی اتیلن خود را در آغاز هفته 150 یوان در هر تن (23 دلار در هر تن) پایین آورد. تاجر دیگری اظهار داشت: «قیمت‌ها در بازار داخلی ثبات ندارند چراکه فروشندگان به صورت روزانه تغییرات اصلاحی در قیمت‌های خود را مطابق با نوسانات در بازار معاملات آتی انجام می‌دهند. به دلیل این بی‌ثباتی است که فعالیت‌ها در بازار از رونق افتاده است.»

معامله‌کنندگان خاطرنشان کردند: «در صورتی که در آینده‌ی نزدیک روند بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار معاملات آتی ادامه داشته باشد، ممکن است قیمت‌های پلی اتیلن وارداتی دچار کاهش‌های بیشتری نیز بشوند. با وجود این، بازارهای صنایع بالادستی را باید با دقت زیر نظر گرفت، چراکه اتیلن در بازار نقدی همچنان به فروشندگان پلی اتیلن فشار می‌آورد.» گزارش شده است برخی تولیدکنندگان یکپارچه پلی اتیلن به جای تولید پلی اتیلن، دست به فروش ذخایر اتیلن خود زده‌اند، حال آنکه تولیدکنندگان غیریکپارچه عمدتاً تصمیم به کاهش ظرفیت تولید گرفته‌اند چراکه تولید پلی اتیلن با توجه به قیمت‌های فعلی اتیلن سود دهی ندارد.

ارسال نظر