کد خبر : 31641

ضعف بازار پلی اتیلن ادامه می یابد؟

ضعف بازار پلی اتیلن ادامه می یابد؟

پتروتحلیل- این هفته در ترکیه پیشنهادهای یکی از شرکت های بزرگ سعودی که برای ماه دسامبر منتظر آن بودند برای پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی با کاهش ۳۰ تا ۵۰ دلاری در هر تن اعلام شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، و به گفته چندین خریدار سهم این تولیدکننده محدود است. کاهش هفتگی و ماهیانه برای دیگر عرضه کنندگان منطقه ای نیز وجود داشته است. روی هم رفته پیشنهادهای محصولات وارداتی از خاورمیانه به ترکیه به صورت (FCA) بین ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۲۶۰ تا ۱۲۸۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین بوده در حالی که پیشنهادها به صورت CIF بین ۱۱۵۰ تا ۱۱۷۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۱۷۰ تا ۱۱۹۰ برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۱۷۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین گزارش شده اند. چندین عرضه کننده منطقه ای تصدیق کرده اند که علیرغم اعمالِ کاهش قیمت ها و آمادگی برخی از آنان برای مذاکره، میزان تقاضا همچنان محدود است.

در همین حال پیشنهادها از طرف منابع ایرانی به صورت (CPT) همچنین شاهد کاهش بوده و ۱۱۸۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی، ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین گزارش شده اند. یکی از تاجران گفته است: «ما از انجام معامله در این جو کاهشی خودداری می کنیم.»

در بازار داخلی ترکیه، شرکت Petkim قیمت های خود را برای پلی اتیلن سبک به میزان ۳۰ دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سنگین ۴۵ دلار در هر تن کاهش داده است. همچنین در بازار توزیع قیمت ها بسته به نوع محصول از ۳۰ دلار در هر تن گرفته تا بین ۵۰ تا ۶۰ دلار در هر تن کاهش یافتند و قیمت های محصولات نگهداری شده در داخل به این شرح است: ۱۵۵۰ تا ۱۶۳۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۵۰۰ تا ۱۵۹۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۵۶۰ تا ۱۶۲۰ برای فیلم پلی اتیلن سنگین. یکی از توزیع کنندگان گزارش داده است به سبب وضعیت ضعیف بازار و پیش بینی ها از کاهش قیمت ها، آن ها با فسخ برخی قراردادها مواجه بوده اند.

فشار کاهشی بر مبنای سود محصولات چین ادامه دارد و قیمت ها نسبت به هفته گذشته بسیار کاهش یافته اند و به این شرح است: ۱۱۳۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک و ۱۰۶۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن برای پلی اتین سبک خطی و پلی اتیلن سنگین. کمبود تقاضا و کاهش قیمت نفت خام به پایین تر از ۴۰ دلار در هر بشکه در بورس کالای نیویورک از عوامل دورنمای نزولی در بازار پلی اتیلن هستند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این وجود، افزایش قیمت قراردادهای اتیلن و تلاش برای افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلاری پلی اتیلن در اروپا به سبب کاهش عرضه و همچنین سهم محدود تولیدکنندگان خاورمیانه در ترکیه این روند نزولی را خنثی کرده اند. بعلاوه این مسئله که قیمت اتیلن در بازارهای نقدی آسیا هم قیمت با پلی اتیلن و حتی بالاتر از پلی اتیلن سبک خطی در چین است این سوال را بوجود آورده است که قیمت های پلی اتیلن باید افزایش یابند یا قیمت های اتیلن باید کاهش یابند.

قیمت های مرجع

خاورمیانه

پلی اتیلن سبک: ۱۱۳۰ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در هر دو بازه)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه بالایی)

پلی اتیلن سنگین: ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در هر دو بازه)

ایران

پلی اتیلن سبک: ۱۱۶۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه پایین و کاهش ۲۰ دلاری در بازه بالایی)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۶۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۳۰ دلاری در بازه بالایی)

پلی اتیلن سنگین: ۱۱۸۰ تا ۱۲۲۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در هر دو بازه)

ارسال نظر