کد خبر : 40563

برای نخستین بار از ماه ژانویه؛

قیمت پلی پروپیلن وارداتی در ترکیه کمتر از بازار چین شد

تنها در صورتی ممکن است بازار پلی پروپیلن به تعادل بازگردد که بازارهای جهانی پایین بیایند و یا بازار ترکیه بهبود پیدا کند

قیمت پلی پروپیلن وارداتی در ترکیه کمتر از بازار چین شد

پتروتحلیل- قیمت‌ها در بازار پلی پروپیلن وارداتی ترکیه برای نخستین بار از ماه ژانویه پایین‌تر از بازار چین می‌رود.

به گزارش «پتروتحلیل»، به نقل از سایت ChemObris، در ترکیه، قیمت‌های پلی پروپیلن هموپلیمر وارداتی برای نخستین بار از ژانویه از مرز قیمت‌های چین پایین‌تر می‌روند. این مسئله از تقاضای ضعیف در پایان سال و موجودی مناسب در انبارها منتج می‌شود.

در بازار واردات، قیمت‌های پلی پروپیلن عربستان سعودی 10 تا 20 دلار در هر تن کاهش داشت و به 1110 تا 1150 دلار برای گرید رافیا و 1170 تا 1180 دلار در هر تن برای گرید فیبر (CIF، نقد) رسید. در این میان، گرید فیبر 10 تا 20 دلار کاهش داشت و به 1160 تا 1190 دلار در هر تن (FCA/CPT) رسید. گزارش شد قیمت‌های گرید فیبر مصری (معاف از مالیات) در مقایسه با 3 هفته پیش 60 تا 70 دلار در هر تن کاهش داشته‌اند و به 1240 تا 1250 دلار در هر تن (DAP، نقد) رسیده‌اند.

پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار داخلی 5 تا 20 دلار کاهش داشت و 1415 تا 1470 دلار در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد و شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید. یکی از توزیع‌کنندگان اظهار داشت: « تغییرات قیمتی شرکت پتکیم تاثیر به‌سزایی در کاهش‌های اخیر داشته است چراکه میزان کل کاهش‌هایی این تولیدکننده در دو هفته‌ی گذشته  به 65 دلار در هر تن رسیده است.»

در طرف خریداران نیز، برخی تبدیل‌کنندگان به دلیل آنکه فروشندگان در حال کاهش موجودی انبارهای خود هستند، منتظرند کاهش‌های بیشتری ببینند اما دیگر تبدیل‌کنندگان برنامه دارند محض احتیاط محموله‌های محدودی را بخرند. این تصمیم به این دلیل است که آن‌ها عقیده‌ دارند شاید بازار در هنگام کاهش عرضه دچار افزایش بشود. توزیع‌کننده‌ای پیشبینی کرد: «عقیده داریم قیمت‌ها باز هم کاهش داشته‌باشند، پیش از آنکه به علت کاهش احتمالی عرضه در سال جدید دوباره بالا بروند.»

توزیع‌کننده‌ی دیگری اظهار داشت: «قیمت‌های پلی پروپیلن از آنچه باید باشند به مراتب کمتر هستند. تنها در صورتی ممکن است بازار پلی پروپیلن به تعادل بازگردد که بازارهای جهانی پایین بیایند و یا بازار ترکیه بهبود پیدا کند.»

با توجه به سودهای اندکی که در بازار ترکیه در مقایسه با بازار چین حاصل می‌شود، معامله‌کنندگان انتظار دارند در آینده‌ی نزدیک کاهش‌های چشمگیری اتفاق نیفتد. این مسئله همچنین باعث بروز نگرانی‌هایی درخصوص کاهش احتمالی سهمیه‌های تخصیصی عرضه‌کنندگان بین‌المللی شده است. بنابراین، معامله‌کنندگان در ترکیه به دقت تحولات بازار چین را تحت نظر گرفته‌اند. با وجود این، حتی اگر محاسبات فرضی سود در چین نشان‌دهنده کاهش بیشتر در ترکیه نباشد، بازار ممکن است در مدت دو هفته و بی‌درنگ به تعادل بازنگردد، همانطور که در سه‌ماهه‌ی پایانی سال 2016 شاهدش بودیم، زمانی که معاملات در ترکیه با نرخی به مراتب پایین‌تر از ترکیه صورت می‌گرفتند.

ارسال نظر