کد خبر : 30872

محموله های پلی پروپیلن ایرانی از کاهش قیمت جلوگیری کردند

محموله های پلی پروپیلن ایرانی از کاهش قیمت جلوگیری کردند

پتروتحلیل- در این هفته بازار پلی پروپیلن در ترکیه غالبا روندی ثابت را دنبال کرد زیرا میزان مبادلات در روزهای پس از انتخابات افزایش نیافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این وجود، با توجه به بالا رفتن ارزش لیره نسبت به دلار پیش بینی های پیرامون ثبات اقتصادی مثبت هستند. در اوایل این هفته فروشندگان به انتظار برای بهبود مجدد وضعیت تقاضا قیمت های خود را بالا نگه داشتند اما با توجه به اینکه خریداران نسبت به جایگزین کردن تعداد زیادی از محصولاتشان بی میل بودند برخی از آنان مجبور شدند، تخفیف هایی جزیی را به مشتریانشان بدهند. یکی از تولیدکنندگان سعودی گزارش داده است: «ما در بعضی از قراردادهایی که منعقد کرده ایم بر لیست قیمت هایمان تخفیف هایی را داده ایم.» پلی پروپیلن وارداتیِ گرید رافیا، در این هفته محموله های خاورمیانه با ۱۰ دلار افزایش در هر دو بازۀ محدودۀ قیمتی بین ۱۰۴۰ تا ۱۰۶۰ (CIF) قیمت گذاری شدند و قراردادها برای محصولات عمانی و عربستانی بین ارقام ۱۰۴۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن منعقد شدند. برخی از خریداران پیشنهادهای خود را ۱۰۳۰ دلار در هر تن تعیین کرده اند. قیمت های پیشنهادی برای فروش رافیای هندی بین ۱۰۶۰ تا ۱۱۰۰ دلار در هر تن (CIF و مشمول ۳ درصد عوارض گمرکی) قرار داشت.

قیمت های منابع عربستان سعودی برای پلی پروپیلن گرید فیبر بین ۱۰۶۵ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن (CIF ، ۵/۶ درصد عوارض گمرکی) بوده اند و قراردادها بدون تغییر در بازۀ پایینی و تا ۲۰ دلار کاهش در بازۀ بالایی این محدودۀ قیمتی بین ۱۰۶۵ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن منعقد شده اند. تبدیل کنندگان محصولات پتروشیمی با دیدن قیمت های پیشنهادی در چین در برابر خرید با قیمت های بالاییِ این محدودۀ قیمتی مقاومت کرده اند. قیمت پلی پروپیلن ایرانی بین ۱۰۷۰ تا ۱۱۰۰ دلار در هر تن (CPT و ۵/۶ درصد عوارض گمرکی) باقی ماند.

یکی از خریداران می گوید: «با وجود اینکه بازار پلی پروپیلن چین ضعیف است، قیمت های پروپیلن در اروپا کاهش یافته است، تقاضا برای پلی پروپیلن زیاد نیست و کارخانه های زیادی تعطیل نشده اند، اما به سبب عدم وجود محموله های ایران قیمت های پیشنهادی فروشندگان همچنان بالا است.» قیمت فیبر مصر با ۱۰ دلار کاهش در بازۀ پایینی محدوده قیمتی بین ۱۱۷۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن (DAP و بدون عوارض گمرکی) معامله شده است. در بازار داخلی قیمت های پلی پروپیلن رافیا از هفته گذشته کمابیش ثابت و بین ۱۳۶۰ تا ۱۴۶۰ دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) بوده است.

دورنما برای کوتاه مدت ثبات قیمت ها را نشان می دهد در حالیکه در نظر گرفتن تخفیف های جزئی در معاملات نیز احتمال می رود. یکی از تولیدکنندگان نخ پلی پروپیلن می گوید: «احتمال می رود قیمت ها در این ماه ثابت بمانند مگر اینکه با برقراری ثبات سیاسی پس از انتخابات تقاضا نیز بالا برود.»

در چین به سبب عرضۀ فراوان که ریشه قیمت ها برای هموپلیمر پلی پروپیلن به پایین تر از ۱۰۰۰ دلار در هر تن کاهش یافتند که دلیل آن فراوانی عرضه به سبب فعالیت کارخانه های زغال سنگ بوده است. شایعاتی مبنی بر این بوده است که قیمت ها بین ۹۱۰ تا ۹۳۰ دلار در هر تن بوده است اما این ارقام تأیید نشده اند. قیمت ها در چین فشار برای کاهش قیمت ها در ترکیه را نشان می دهند در حالی که این سوال باقی است که آیا وضعیت عرضه و تقاضا این فشار را خنثی می کند؟ عرضۀ کم در اروپا موجب شده است قیمت های پلی پروپیلن سبب سقوط قیمت پروپیلن نشوند. قیمت های مرجع خاورمیانه پلی پروپیلن رافیا: ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن پلی پروپیلن فیبر: ۱۰۳۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن

ایران پلی پروپیلن رافیا: ۱۰۳۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن پلی پروپیلن فیبر: ۱۰۷۰ تا ۱۰۹۰ دلار در هر تن

ارسال نظر