کد خبر : 40552

قیمت‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن در بازار داخلی ترکیه کاهش داشت؛

واکنش محدود بازار پلی اولفین وارداتی ترکیه به بازار داخلی

معامله‌کنندگان اکنون نمی‌دادند آیا قیمت‌های ماه نوامبر در بازار وارداتی همچنان بی‌تاثیر از ضعف‌های بازار داخلی باقی خواهند ماند یا خیر

واکنش محدود بازار پلی اولفین وارداتی ترکیه به بازار داخلی

پتروتحلیل- بازارهای داخلی پلی اتیلن و پلی پروپیلن در ترکیه از اواخر ماه سپتامبر و در پی کاهش تقاضا و بهبود در عرضه، شاهد روندی کاهشی بوده اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این میان، بازارهای پلی اولفین وارداتی تا حد خیلی محدودی به این روند واکنش نشان داده است، چراکه تا الآن تنها برخی تاجران در قیمت‌های خود کاهش صورت داده‌اند. 

تاجران اظهار داشتند: «بسیاری از سازندگان محصولات نهایی پس از پر کردن انبارهای پلی پروپیلن و پلی اتیلن خود طی روند افزایشی قیمت‌ها از بازار کناره گرفته‌اند.  رو به پایان بودن فصل فروش در برخی بازارهای محصولات نهایی، نوسان در نرخ برابری USD/TRY (دلار به لیر ترکیه) و نزدیکی به پایان سال باعث ایجاد مشکل در فرایند فروش توزیع‌کنندگان شده، اما مشکلی در فرایند عرضه گزارش نشده است.» 

کاهش در بازار داخلی پلی پروپیلن و پلی اتیلن اواخر هفته‌ی گذشته شدت گرفت. این روند کاهشی برای پلی پروپیلن ملموس‌تر بوده است، یکی از تاجران در این مورد اظهار داشت: «با توجه به کاهش تقاضا در ماه آینده، توزیع‌کنندگان سعی دارند موجودی خود را سریع‌تر به فروش برسانند.» همانطور که پیشتر در خبر مربوط به کاهش‌های بازار داخلی پلی پروپیلن ترکیه به آن اشاره کردیم، قیمت‌های هموپلیمر پلی پروپیلن گرید رافیا و فیبر در اواسط ماه اکتبر به زیر مرز 1500 دلار در هر تنی (شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید، یعنی قبل از آنکه بازار شاهد کاهش‌هایی به مراتب بیشتر باشد. 

بر اساس اطلاعات ChemOrbis، قیمت‌های هموپلیمر پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار داخلی در مقایسه با اواسط ماه سپتامبر کاهشی حدوداً 95 دلاری داشته است. 

و درباره قیمت‌های پلی اتیلن نیز باید بگوییم، اطلاعات نشان می‌دهند در همین مدت‌زمان، قیمت‌های پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم 50 دلار در هر تن، پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم C4، چهل دلار در هر تن و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم 30 دلار در هر تن کاهش داشته‌اند.

pppp

خط آبی: نرخ پلی اتیلن سنگین گرید فیلم  در بازار داخلی و با شرایط خرید EXW شهرهای اصلی ترکیه را نشان می دهد.

خط نارنجی: نرخ پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم در بازار داخلی و با شرایط خرید EXW شهرهای اصلی ترکیه را نشان می دهد.

خط سبز: نرخ پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم C4 در بازار داخلی و با شرایط خرید EXW شهرهای اصلی ترکیه را نشان می دهد.

با شدت گرفتن روند کاهشی، یک تولیدکننده داخلی در روز دوشنبه قیمت‌های پلی اتیلن سبک خود را 20 دلار در هر تن کاهش داد، پیش از آنکه در اواسط هفته قیمت‌های گریدهای هموپلیمر پلی پروپیلن را 30 دلار در هر تن پایین بیاورد. چند خریدار اظهار داشتند این روزها این تولیدکننده از موجودی بالایی در انبارهای خود برخوردار است. یکی از فروشندگان اظهار داشت: «با توجه به رویکرد ضعیفی که بازارهای داخلی وجود دارد، خریداران عجله‌ای برای خرید ندارند. بعضی‌ها حتی ادعا می‌کنند نیازهای خود را تا پایان ماه نوامبر تامین کرده‌اند.»

معامله‌کنندگان اکنون نمی‌دادند آیا قیمت‌های ماه نوامبر در بازار وارداتی همچنان بی‌تاثیر از ضعف‌های بازار داخلی باقی خواهند ماند یا خیر. تبدیل‌کنندگان انتظار دارند با توجه به رکود بازار پایان سال و عدم وجود مشکلات در عرضه، در ماه جدید قیمت‌های وارداتی پایین‌تری ارائه شود. از سوی دیگر فروشندگان نیز با اشاره به ثبات در قیمت‌های اخیر بازار چین انتظار دارند قیمت‌ها در بازار ترکیه نیز ثبات داشته باشد. آن‌ها همچنین به این مسئله تکیه دارند که ترکیه در مقایسه با چین سود کمتر عاید تاجران می‌کند.

ارسال نظر