کد خبر : 40413

پتکیم نرخ پلی پروپیلن را تغییر نداد؛

آیا امکان مذاکره بر سر افزایش‌های بیشتر در بازار پلی پروپیلن ترکیه وجود دارد؟

در صورتی که روند افزایش هزینه‌ها، مشکلات به‌وجود آمده در حوزه عرضه و تغییرات کاهشی در بازار داخلی چین تداوم داشته باشد، ممکن است فروشندگان برای قیمت‌های ماه اکتبر افزایش‌هایی درنظر بگیرند

آیا امکان مذاکره بر سر افزایش‌های بیشتر در بازار پلی پروپیلن ترکیه وجود دارد؟

پتروتحلیل- در بازار پلی پروپیلن ترکیه، قیمت‌ها افزایش‌هایی هرچند کم به خود دیدند و معامله‌کنندگان چینی نیز در پی تغییرات اخیر قیمت‌ها سردرگم شدند و برخی خریداران ترک نیز همچنان نسبت به پیشنهادهایی که در بازه‌ی بالای قیمت‌ها ارائه می‌شدند مقاومت نشان دادند.

به گزارش «پتروتحلیل»، شرکت پتکیم، بر خلاف تغییرات خود در نرخ پلی اتیلن، در قیمت‌های پلی پروپیلن تغییری نداد، آن هم پس از افزایش‌های ماه سپتامبر که در مجموع به 50 دلار در هر تن می‌رسید و موجب شد برخی معامله‌کنندگان دچار تردید شوند که آیا روند صعودی قیمت‌ها در حال تضعیف است یا خیر.

در بازار واردات، قیمت پلی پروپیلن عربستان سعودی نسبت به هفته گذشته 10 دلار بالا رفت و معادل 1180 تا 1220 دلار در هر تن برای گرید رافیا و 1190 تا 1230 دلار در هر تن برای گرید فیبر (هر دو CIF ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) قیمت 

گذاری شد. پلی پروپیلن گرید رافیای ایرانی در نرخ 1000 تا 1010 یورو در هر تن (FCA، نقد) معامله شد اما قیمت‌های گرید فیبر بدون تغییر در نرخ 1200 تا 1220 دلار در هر تن و با شرایط فروش یکسان باقی ماند. یک خریدار پیشنهادی برای گرید رافیای روسی در نرخ 1180 دلار در هر تن (CIF، نقد) دریافت کرد.

قیمت‌های گرید رافیای رومانیاییِ معاف از مالیات، افزایش یافت و به 1300 تا 1310 دلار در هر تن (FCA، معاف از مالیات) رسید. در این میان، گرید رافیا و فیبر تولیدی جنوب اروپا در نرخ 1070 یورو در هر تن (CIF، نقد) گزارش شدند. بالاتر رفتن ارزش یورو در روند فروش بی‌دردسر محصولات به ترکیه مشکل ایجاد کرده است. یکی از توزیع‌کنندگان اظهار داشت: «هنوز نتوانسته‌ایم در قیمت‌های مورد نظر خود فروش داشته باشیم؛ تقاضا برای محموله‌های اروپایی هنوز آن‌چنان مناسب نیست.»  گرید فیبر مصری در قیمت 1300 دلار در هر تن (DAP، نقد) پیشنهاد شد.

در بازار داخلی، قیمت‌های پلی پروپیلن گرید رافیا با 10 تا 20 دلار افزایش به 1540 تا 1580 دلار در هر تن (ex-warehouse ترکیه، نقد، شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید. یکی از معامله‌کنندگان پیشبینی کرد: «ماه اکتبر، ماه قیمت های بالا خواهد بود چراکه هزینه‌ها بالا هستند و قیمت های مناسب کنونی ناپدید خواهند شد.»

معامله‌کنندگان در خصوص عرضه، از واردات محدود گرید رافیا از ایران خبر دادند. علاوه‌براین، شرط تاییدیه کنسولگری از امروز به بعد مجدد اجرایی شده است. همچنین، یک توزیع‌کننده از عدم دریافت محصولات از سوی روسیه که ناشی از تعطیلی واحد‌های تولیدی در این کشور است ابراز نارضایتی کرد. با فرارسیدن فصل اوج تولیدات کیسه، فشار روی بازار پلی پروپیلن گرید رافیا ملموس‌تر شده است.

با این حال، در صورتی که روند افزایش هزینه‌ها، مشکلات به‌وجود آمده در حوزه عرضه و تغییرات کاهشی در بازار داخلی چین تداوم داشته باشد، ممکن است فروشندگان برای قیمت‌های ماه اکتبر افزایش‌هایی درنظر بگیرند. دیگر معامله‌کنندگان عقیده دارند تغییرات مهمی رخ نخواهد داد. تحولات در زنجیره‌ی صنایع بالا دستی، بازگشت چین از تعطیلات به بازار و تاثیر احتمالی همه‌پرسی عراق از جمله عواملی هستند که معامله‌کنندگان ترک از این پس تحت نظر خواهند گرفت. این عوامل ممکن است در دورنمای آتی بازار تغییر ایجاد کنند.

ارسال نظر