کد خبر : 40543

کاهش 12 دلاری قیمت‌ مونو اتیلن گلایکول آسیایی؛

ذخایر انبارهای چین به 557 هزارتن رسید

ذخایر انبارهای شرق چین 34 هزار تن افزایش یافت و به 557 هزار تن رسید... برنامه شرکت CNOOC Huizhou برای بهره‌برداری از یک واحد مونو اتیلن گلایکول در نیمه‌ی دوم 2018

ذخایر انبارهای چین به 557 هزارتن رسید

پتروتحلیل- به علت تقاضای ضعیف برای محموله‌های موعد نیمه‌ی اول ماه نوامبر، قیمت‌های مونو اتیلن گلایکول آسیایی در روز جمعه نسبت به هفته گذشته 12 دلار کاهش داشت و به 903 دلار در هر تن (CFR چین) و 906 دلار در هر تن (CFR آسیای جنوب‌شرقی) رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، در میان محموله‌های پیشنهادی موعد نیمه‌ی دوم نوامبر، قیمت محموله‌های بین‌المللی 902 تا 903 دلار در هر تن گزارش شد، اما هیچ معامله‌ای به انجام نرسید. در طول این هفته، قیمت‌ها عمدتاً بین 900 تا 903 دلار در هر تن (CFR چین)نوسان داشتند، اما در روز چهارشنبه نسبت به روز گذشته 5 دلار کم شده و به 895 دلار در هر تن (CFR چین) رسیدند، چراکه اکثر معامله‌کنندگان روی محموله‌هایی تمرکز داشتند که بر مبنای یوان اعلام شده بودند.

بازار محموله‌های تحویل فوری این هفته که برمبنای یوان عرضه می‌شدند پرتکاپو بود، خصوصاً در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه که گزارش شد بنا به اجباری که بازار معاملات آتی ژنگزو اعمال کرده است، معامله‌کنندگان در تلاش بوده‌اند تا برای بستن قراردادهای حقیقی (فیزیکی) خود محموله‌های مورد نظرشان را پیدا کنند. در روز بیست‌وپنجم هر ماه، معامله‌کنندگان با در نظر داشتن اعتبارهای اسنادی 90 روزه، باید محموله‌های حقیقی قراردادهای سوآپ ماه قبل را تحویل دهند. معامله‌ی حقیقی معادل 500 تن است و قرارداد سوآپ 100 تن؛ بنابراین تاجران اغلب برای بستن معامله‌‌شان 400 تن کم می‌آورند.

در نتیجه، قیمت‌های مونو اتیلن گلایکول داخلی چین از روز دوشنبه تا سه‌شنبه 150 یوان در هر تن رشد داشت و تا روز چهارشنبه در این نرخ باقی ماند. در روز پنج‌شنبه، تقاضا برای محموله‌های تحویل فوری به ناگهان سقوط کرد و موجب شد شاخص داخلی بازار چین 230 یوان کاهش یابد و به 7،470 یوان در هر تن برسد. قیمت‌ها روز جمعه‌ به کاهش ادامه دادند و نهایتاً با ثبت 60 یوان کاهش به 7،410 یوان در هر تن رسیدند.

در این میان، گزارش شد ظرفیت انبارها در بنادر شرق چین 34 هزار تن افزایش یافته و به 557 هزار تن رسیده است.  اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز اطلاعات آماری گمرک چین نشان می‌دهد، واردات مونو اتیلن گلایکول چین در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل 3.5 درصد پایین آمده و به 830،900 تن رسیده، اما در مقایسه سال به سال 13 درصد افزایش داشته است.

دیگر محصولات تاثیرگذار ازجمله پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در صنایع پایین‌دستی، در روز چهارشنبه 10 دلار نسبت به هفته گذشته افزایش داشت و معادل 999 دلار در هر تن (FOB آسیای شمال‌شرق) قیمت‌گذاری شد. خوراک اتیلن در روز جمعه نسبت به هفته گذشته 40 دلار کاهش داشت و معادل 1،240 دلار در هر تن (CFR آسیای شمال‌شرق) گزارش شد.

در نتیجه، مارجین مونو اتیلن گلایکول آسیایی در نرخ 39 دلار در هر تن مثبت شد و باعث شد این هفته برای تولیدکنندگان مونو اتیلن گلایکول بسیار سودآورد باشد. در بخش خبرهای مربوط به واحدهای تولیدی نیز باید به اطلاع برسانیم، انتظار می‌رود شرکت ملی نفت فلات قاره چین در نیمه‌ی دوم سال 2018 از واحد تولیدی مونو اتیلن گلایکول خود با ظرفیت 450 هزار تن در سال در شهر هویژ بهره‌برداری کند. 

ارسال نظر