کد خبر : 40464

به دنبال رشد قیمت نفت خام و اِل پی جی؛

هند به «اولویت سرمایه‌گذاری» شرکت سعودی آرامکو تبدیل می‌شود

«آرامکو یکی از همکاران مهم پالایشگران هندی شمرده می‌شود و از توان بالقوه‌ی بالایی برای پیشبرد این رابطه‌ی همکاری به سطحی فراتر از تامین صرف نفت خام، محصولات پالایشی و اِل پی جی و پیشرفت به سوی حوزه‌های جدید تحقیقات و پیشرفت، مهندسی و فناوری برخوردار است. در عوض، هند قادر به ارائه‌ی قیمت‌هایی مناسب و امتیازهایی برای بهبود ظرفیت تولید است

هند به «اولویت سرمایه‌گذاری» شرکت سعودی آرامکو تبدیل می‌شود

پتروتحلیل- شرکت آرامکو اعلام کرد هند یکی از مقاصد دارای اولویت این شرکت برای سرمایه‌گذاری است و این شرکت به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان نفت و اِل پی جی تمایل دارد نقش مهم‌تری را ایفا کند، به جهش پیشبینی‌شده در تقاضا پاسخ دهد و آن را تامین کند.

به گزارش «پتروتحلیل»، امیر حسن ناصر، مدیرعامل و رئیس شرکت آرامکو در مراسم افتتاح دفتر جدید این شرکت در شهر گورگان هند، یکی از شهرهای اطراف دهلی نو، اظهار داشت: «امروز هند یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری است.»

وی افزود: «ما به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان اصلی نفت و اِل پی جی برای دهه‌های متمادی، خود را موظف به ارائه‌ی محصولاتی می‌دانیم که هند بدان احتیاج دارد.»

درامندرا پرادان، وزیر نفت و پیشرفت مهارت‌های هند که در این مراسم حضور داشت، خاطرنشان کرد حضور پررنگ‌تر عربستان سعودی در هند موجب تقویت روابط این دو کشور خواهد شد.

وی همچنین افزود: «آرامکو یکی از همکاران مهم پالایشگران هندی شمرده می‌شود و از توان بالقوه‌ی بالایی برای پیشبرد این رابطه‌ی همکاری به سطحی فراتر از تامین صرف نفت خام، محصولات پالایشی و اِل پی جی و پیشرفت به سوی حوزه‌های جدید تحقیقات و پیشرفت، مهندسی و فناوری برخوردار است. در عوض، هند قادر به ارائه‌ی قیمت‌هایی مناسب و امتیازهایی برای بهبود ظرفیت تولید است.»

عربستان سعودی، پس از عراق، دومین واردکننده‌ی نفت خام به هند به شمار می‌رود و حدود 19 درصد واردات این کشور را تامین می‌کند. این کشور 29 درصد از واردات اِل پی جی به هند را نیز صورت می‌دهد.

بنا به گزارش وزیر نفت، هند در طول سال بودجه‌ای 2016-2017 (آپریل تا مارس) حدود 5/39 میلیون تن نفت خام از عربستان سعودی وارد کرده است.

ناصر بیان کرد: «در سال گذشته، نفت مصرفی کشور هند، نسبت به رشد جهانی 5/1 درصد، بالغ بر 8 درصد رشد داشت و تبدیل به سومین مصرف‌کننده‌ی بزرگ نفت تبدیل شد.»

بر اساس تحلیل‌های ما، انتظار می‌رود این رشد تداوم داشته باشد و هند ازین لحاظ برای سومین بار، در سال 2017 جای چین را بگیرد.

وی افزود: «به احتمال قوی هند تا سال 2040 جزء پررونق‌ترین بازارهای نفت دنیا خواهد بود و تقاضای بازار این کشور تقریباً به دوبرابر افزایش خواهد یافت و 10 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، همینطور تقاضا برای گاز نیز سه برابر خواهد شد.

به همین دلیل است که متقاعد شدم کشوری که بیشترین نرخ رشد مصرف انرژی را دارد و کشوری که بزرگ‌ترین و مطمئن‌ترین عرضه‌کننده‌ی نفت است و پایین‌ترین قیمت‌ها را ارائه می‌کند باید روابط خودشان را به سطحی بسیار بالاتر ترفیع دهد.»

این به معنای ایجاد کسب‌وکاری کاملاً یکپارچه در هند است، از نفت، پالایش و تجارت گرفته تا تولید مواد پتروشیمی و روغن.

روابط راهبردی

ناصر اظهار داشت از آنجایی که حجم بالایی از فرصت‌های جدید کاری نیازمند معاضدت جمعی از سوی شرکت آرامکو و نهادهای هندی است، دفتر این شرکت در هند نیز یک راه ارتباطی راهبردی و حائز اهمیت فراوان را بین دفترهای این شرکت در ظهران و دهلی نو فراهم خواهد آورد.

بنا به اظهارات آرامکوی هند، این شرکت برنامه دارد خدمات جدیدی را برای بخش نفتی معرفی کند، ازجمله خدمات مهندسی، عملیات‌های فناوری و امنیت ارتباطات.

وی افزود این شرکت قصد دارد با شرکت‌های هندی وارد همکاری شود و پروژه‌های یکپارچه‌ای را در زنجیره‌ی ارزش هیدروکربن‌ها کلید بزند و بنا بر انتظارات پیش‌بینی می‌شد این امر در حمایت از طرح ابتکاری «در هند بسازید!» نیز باشد.

ناصر برای شرکت در کنفرانس انرژی هند به این کشور سفر کرده است و محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

 

ارسال نظر