کد خبر : 40321

سایه طوفان هاروی همچنان در بازار نفت سنگینی می کند

طوفان هاروی با ایجاد اختلال در تولید و صدمات جدی بر زیر ساخت های بارگیری و تعطیلی بسیاری از پالایشگاه ها، موجب کاهش قابل توجه تولید و تقاضا در خلیج مکزیک طی روزهای اخیر شده است

سایه طوفان هاروی همچنان در بازار نفت سنگینی می کند

پتروتحلیل- تأثیر منفی کاهش تولید و تحویل نفت خام در خلیج مکزیک و افت تقاضا از سوی پالایشگاه ها در این منطقه (در نتیجه طوفان هاروی)، همچنان بر بهای نفت خام در بازارهای جهانی پابرجاست. به گونه ای که قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبردر معاملات این روز با ۱۱سنت ( ۰/۲درصد) کاهش، بشکه ای ۵۲/۷۵ دلار تسویه شد.

قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اکتبر با ۶سنت ( ۰/۱درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۷/۲۹ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در ماه نوامبر به ۴/۷۶ دلار در هر بشکه رسید.

سایه سنگین تأثیرات طوفان هاروی همچنان بر معاملات نفت خام در بازارهای جهانی سنگینی می کند . طوفان هاروی با ایجاد اختلال در تولید و صدمات جدی بر زیر ساخت های بارگیری و تعطیلی بسیاری از پالایشگاه ها، موجب کاهش قابل توجه تولید و تقاضا در خلیج مکزیک طی روزهای اخیر شده است. با این وجود، به نظر می رسد با گزارش امیدوارکننده EIA در هفته گذشته مبنی بر کاهش ۵/۴ میلیون بشکه ای موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا و برخی گزارشات که حاکی از بازگشت آرام تعدادی از پالایشگاه های خلیج مکزیک به وضعیت عادی خود (از جمله اینکه پالایشگاه Galveston Bay چهل و پنج درصد از ظرفیت تولیدی خو د (۴۵۹ هزار بشکه درروز) را احیاء نموده و شرکت Citgo Petroleum نیز در حال بازگرداندن پالایشگاه Corpus Christi به مسیرتولید است.)

شاهد توقف نسبی و یا کاهش شیب نزولی روند قیمت ها طی روزهای آینده باشیم. در این رابطه، بسیاری از تحلیل گران نیز برای تعیین روند قیمت منتظرتعیین وضعیت پالایشگاه ها و توان آنها برای بازگشت به مدار تولید در منطقه خلیج مکزیک هستند. بندر Corpus Christi در تگزاس نیز با حذف برخی محدودیت ها برای ورود کشتی های بزرگ در حال بهبود وضعیت بارگیری نفت خام است. انتظار می رود طی هفته های آینده متغیر های تأثیرگذار بر عرضه و تقاضای نفت در این منطقه همچنان در کانون توجه معامله گران و تحلیل گران بازار نفت خام باشد که خود نشان دهنده گستردگی تأثیرات مخرب طوفان هاروی در این منطقه است.

از طرفی، مؤسسه خدمات نفتی بیکر هیوز گزارش هفتگی خود را در روز جمعه منتشر کرد که در آن تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا بدون تغییر و به تعداد ۷۵۹ دستگاه گزارش گردید که البته این شرکت اضافه کرده که در نتیجه تأثیرات طوفان نمی تواند به طور دقیق در مورد تغییرات در تعداد دکل های حفاری در ۴۷ بخش جنوبی ایالات تگزاس اظهار نظر کند.

قابل ذکر است که ایالات متحده آمریکا در روز جمعه بار دیگر دستور برداشت از ذخایر استراتژیک نفت خام خود به میزان ۳/۵ میلیون بشکه را صادر کرد. همچنین، بنا بر گزارشات منتشره، تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک نیز در ماه اوت ۱۷۰ هزار بشکه درروز کاهش یافته است. با این وجود، تولید و عرضه نفت خام به بازارهای جهانی از سوی این سازمان همچنان بالا ارزیابی می شود.

ارسال نظر