کد خبر : 40304

ادامه نگرانی ها از کاهش تقاضای نفت آمریکا متاثر از تعطیلی پالایشگاه ها

احتمال تعطیلی پالایشگاه های بیشتری نیز وجود دارد، چون میزان بارش باران در برخی از بخش های تگزاس به ۱/۲ متر رسیده است. با توجه به پایین ماندن ظرفیت پالایشی در آمریکا و کاهش فعالیت خطوط لوله انتقال فرآورده، احتمال می رود که همچنان بازار شاهد افزایش قیمت سوخت باشد

ادامه نگرانی ها از کاهش تقاضای نفت آمریکا متاثر از تعطیلی پالایشگاه ها

پتروتحلیل- با ادامه نگرانی ها از کاهش تقاضای نفت آمریکا در اثر تعطیلی پالایشگاه ها بخاطر طوفان هاروی، روز سه شنبه باز هم بازار آمریکا شاهد افت قیمت بود. اما شاخص جهانی نفت خام برنت به سختی روز دوشنبه تحت تأثیر طوفان هاروی قرار نگرفت. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر در روز سه شنبه با ۱۱ سنت (۰/۲ درصد) افزایش در سطح بشکه ای۵۲ دلار تسویه شد.

بالعکس قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه اکتبر ۱۳سنت (۰/۳ درصد) کاهش یافت و به بشکه‌ای ۴۶/۴۴ دلار تنزل کرد. براین اساس قیمت شاخص WTI به پایین‌ترین مقدار خود در بیش از یک ماه گذشته سقوط کرد.

سواحل خلیج مکزیک نزدیک به نیمی از ظرفیت پالایشی آمریکا را در خود جای داده است که از این میزان ظرفیت پالایشی، ۵/۶ میلیون بشکه در روز در تگزاس و ۳/۳ میلیون بشکه در روز در لوئیزیانا واقع است. طوفان موسمی هاروی منجر به تعطیلی نزدیک به یک پنجم از ظرفیت پالایشی آمریکا شده است و این موضوع نگرانی از وقوع بحران عرضه بنزین در آمریکا را افزایش داده است. در حال حاضر، حداقل ۳/۶ میلیون بشکه در روز از ظرفیت فرآوری پالایشگاه های آمریکا در تگزاس و لوئیزیانا تعطیل شده است که این میزان، نزدیک به ۲۰ درصد از ظرفیت پالایشی آمریکا را شامل می شود. تحلیل گران معتقدند شروع به کار مجدد پالایشگاه ها در بهترین حالت یک هفته و یا بیشتر به طول می انجامد.

در نتیجه کاهش عرضه فرآورده ها، قیمت بنزین آمریکا روز سه شنبه با ۴/۲ درصد افزایش به بالاترین مقدار خود از ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۵ صعود کرد و در سطح ۱/۷۸۳ دلار در هر گالن تثبیت شد. در همین حال، احتمال تعطیلی پالایشگاه های بیشتری نیز وجود دارد، چون میزان بارش باران در برخی از بخش های تگزاس به ۱/۲ متر رسیده است. با توجه به پایین ماندن ظرفیت پالایشی در آمریکا و کاهش فعالیت خطوط لوله انتقال فرآورده، احتمال می رود که همچنان بازار شاهد افزایش قیمت سوخت باشد.

خطوط لوله Explorer که از تگزاس تا شیکاگو امتداد دارد، اوایل روز چهارشنبه عملیات انتقال از دو خط خود را متوقف خواهد کرد. به گفته مدیر تحقیقات نفت و فرآورده شرکت Morningstars، این تعطیلی ها قبلا اثر خود را بر بازار نفت و فرآورده گذاشته است، به طوری که بازار شاهد کاهش قیمت نفت و افزایش شدید قیمت بنزین در اثر کاهش عرضه بوده است. خط لوله Colonial که شریان حیاتی انتقال بنزین به سواحل شرقی است، همچنان به عملیات انتقال خود ادامه می دهد، هر چند در برخی نقاط ورودی در تگزاس با سیل مواجه شده است. تحلیل گران Barclay در یادداشتی روز سه شنبه ذکر کرده اند که طوفان هاروی منجر به افزایش قیمت فراورده ها در کل آمریکا و مخصوصا در ماه سپتامبر خواهد شد.

بااینکه طوفان هاروی منجر به کاهش شدید قیمت نفت خام در بازار نایمکس شده است، اما روز سه شنبه تأثیر زیادی روی بازار ICE نداشت. زیرا تحلیل گران معتقدند با توقف طوفان و سیل ناشی از آن، پالایشگران آمریکایی برای جبران کمبود عرضه فرآورده در بازار آمریکا که منجر به افزایش قیمت و تقویت حاشیه سود آن شده است، با شدت بیشتری شروع به واردات نفت خام از اروپا و افزایش تقاضا از تولیدات داخلی خود خواهند کرد.

با توجه به این که هم اکنون تولید روزانه نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام آمریکا و حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام لیبی متوقف شده است، احتمالاً شاخص نفت خام برنت در روزهای پایانی این هفته شاهد روند صعودی خواهد بود. شایان ذکر است، احتمال می رود تولید نفت خام آمریکا نسبت به تولید فرآورده های نفتی زودتر به سطح قبلی خود بازگردد. چرا که هنوز مشخص نیست سیل تا چه میزان به تأسیسات پالایشی صدمه وارد کرده و چه میزان زمان نیاز است تا تعمیرات انجام شود. با این وجود، حاشیه سود بالای تولید فرآورده ها بخاطر کاهش عرضه در آمریکا طی مدت کوتاهی افزایش سطح موجودی نفت خام در مخازن ذخیره سازی آمریکا را جبران خواهد کرد.

ارسال نظر