کد خبر : 40291

فاصله عمیق بازار نفت و تعادل

روز پنج شنبه به دلیل بروز طوفان هاروی و آمادگی برای مقابله با اثرات ویران کننده این طوفان که در دوازده سال گذشته بی سابقه بوده است، حدود ۱۰ درصد از ظرفیت تولید نفت و ۱۵ درصداز ظرفیت تولید گاز فراساحلی خلیج مکزیک تعطیل شد و منجر به فراخوانی نیروی کار شرکت های انرژی از سکوهای فراساحلی شد

فاصله عمیق بازار نفت و تعادل

پتروتحلیل- پس از تنزل سطح قیمت های نفت در روز پنج شنبه بدلیل کاهش انتظاری تقاضای نفت پالایشگاهها و تحت تأثیر طوفان هاروی؛ روز جمعه انتشار گزارش Baker Hughes مبنی بر کاهش تعداد دکل های فعال نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۲۵ اوت به همراه کاهش ارزش دلار، منجر به تقویت مجدد بازار نفت شد.

بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر در روز جمعه با ۳۷ سنت (۰/۷ درصد) افزایش در سطح بشکه ای۵۲/۴۱ دلار تسویه شد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اکتبر ۴۴ سنت (۰/۹ درصد) افزایش داشت و به بشکه‌ای ۴۷/۸۷ دلار صعود کرد. با این وجود در مجموع، در هفته منتهی به ۲۵ اوت به دلیل احتمال کاهش تقاضای پالایشگاه ها تحت تأثیر طوفان هاروی، سطح قیمت نفت خام برنت و WTI نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۰/۶ و ۱/۶ درصد کاهش داشت.

روز پنج شنبه به دلیل بروز طوفان هاروی و آمادگی برای مقابله با اثرات ویران کننده این طوفان که در دوازده سال گذشته بی سابقه بوده است، حدود ۱۰ درصد از ظرفیت تولید نفت و ۱۵ درصداز ظرفیت تولید گاز فراساحلی خلیج مکزیک تعطیل شد و منجر به فراخوانی نیروی کار شرکت های انرژی از سکوهای فراساحلی شد.

تگزاس ظرفیت پالایشی معادل ۵/۶ میلیون بشکه نفت‌خام در روز را در خود جای داده است. طوفان هاروی منجر به تعطیلی ۳ پالایشگاه در Corpus Christi و یک پالایشگاه در Tree Rivers از شهرهای تگزاس شد. برخی دیگر از پالایشگاهها نیز میزان تولید خود را به دلیل طوفان کاهش داده اند. بنابراین، روز پنج شنبه پیش‌بینی شده بود که به دلیل کاهش تقاضای نفت خام این پالایشگاهها شرایط بازار به ضرر نفت خام و به نفع محصولات فرآوری شده نفتی خواهد بود و لذا این کاهش تقاضای انتظاری منجر به کاهش سطح قیمت های نفت در روز پنج شنبه شد.

به علاوه، صندوق های پوشش ریسک و موسسات مدیریت پول برای سومین هفته متوالی منتهی به ۲۲ اوت به دلیل پیش‌بینی تداوم وجود مازاد عرضه نفت در بازار، موقعیت های خرید اختیاری و فیوچرز خود را برای نفت خام آمریکا کاهش دادند. علی رغم تلاش کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید و حتی انتشار خبر اخیر مبنی بر احتمال تمدید توافق کاهش سقف تولید پس از مارس ۲۰۱۸، باز هم سفته بازان و معامله گران احتمال می دهند که بازار همچنان با اشباع رو به رو بوده و از تعادل عرضه و تقاضا فاصله دارد. علت اصلی عدم تعادل در بازار نفت، افزایش تولید آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ است که با ۱۳ درصد افزایش به ۹/۵۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس گزارش Baker Hughes، در هفته گذشته تعداد دکل‌های نفتی آمریکا با ۴ واحد کاهش به ۷۵۹ واحد تنزل یافته است. با وجود اینکه طی سه هفته اخیر تعداد دکل های نفتی آمریکا رو به کاهش بوده است، باز هم میزان تولید آمریکا روند صعودی را طی کرده است که این موضوع می تواند نشانه افزایش بهره وری تولید آمریکا و در نتیجه افزایش رقابت پذیری این کشور در بازار نفت باشد.

عدم شفاف سازی در خصوص سیاست پولی ایالات متحده آمریکا توسط رئیس فدرال رزرو، ژانت یلن، در سخنرانی خود در کنفرانس تحقیقاتی بانک مرکزی منجر به تضعیف ارزش دلار در مقابل سایر ارزها شد که این موضوع یکی از عوامل مثبتی بود که در کنار کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا منجر به تقویت بازار در روز جمعه شد.

ارسال نظر