کد خبر : 40180

چالش طرح اعضای اوپک در بازار نفت

انتشار اخباری مبنی بر تمایل عربستان برای کاهش صادرات نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز شدیداً فضای بازار را متأثر کرد به طوری که این مسئله تا حدودی نگاه بدبینانه بازار نسبت به مازاد عرضه نفت را تعدیل کرده و در نتیجه قیمت در این روز اندکی افزایش نشان داد

چالش طرح اعضای اوپک در بازار نفت

پتروتحلیل-قیمت نفت‌خام در معاملات بین‌المللی روز سه شنبه در واکنش به کاهش صادرات نفت خام عربستان و تضعیف ارزش دلار اندکی افزایش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در این روز ۴۲ سنت (۰/۹ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۸/۸۴ دلار تسویه شد.

همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت با ۳۸ سنت (۰/۸ درصد) افزایش، به بشکه ای ۴۶/۴۰ دلار رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر از ۲/۱۹ به ۲/۲۵ دلار در هر بشکه تغییر یافت.

انتشار اخباری مبنی بر تمایل عربستان برای کاهش صادرات نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز شدیداً فضای بازار را متأثر کرد به طوری که این مسئله تا حدودی نگاه بدبینانه بازار نسبت به مازاد عرضه نفت را تعدیل کرده و در نتیجه قیمت در این روز اندکی افزایش نشان داد. البته این در صورتی است که برخی تحلیل گران اثر بخشی طرح اعضای اوپک را از ابتدای توافق آنها با چالش همراه می دانستند.

شرایط کنونی بازار گواهی بر مطلب این دسته از تحلیل گران است، چراکه رشد تولید نفت نیجریه و لیبی در ماه های قبل عاملی برای عدم پایبندی برخی از کشورهای عضو تولیدکننده اوپک به تعهدات خود بوده است. در این راستا، وزیر نفت اکوادور یکی از عرضه کنندگان عضو این سازمان اعلام کرد که این کشور با توجه به مشکلات شدید مالی نتوانسته به تعهدات خود (میزان ۲۶ هزار بشکه در روز) برای کاهش حجم تولید نفت عمل کند.

شایان ذکر است که سهم عرضه نفت این کشور در تولید اوپک حدود ۱/۶ درصد است. لذا بر این اساس بعضی از کارشناسان روند رو به رشد تولید نفت کشورهای نیجریه ، لیبی و نفت شیل آمریکا وبه تبع آن افت قیمت نفت را عاملی برای احتمال برگشت وضعیت تولید برخی از اعضای اوپک به قبل از توافق می دانند. به علاوه، کسری بودجه این گروه از تولیدکنندگان نیز می تواند در ایجاد تزلزل میان این عرضه کنندگان نفت نقش مهمی را ایفا کند. البته در چنین شرایطی منتشر شدن خبر فوق از سوی عربستان موقتاً آرامش نسبی در بازار برقرار کرد.

در این میان، یک عامل امیدوارکننده در بازار افت موجودی نفت آمریکا در چند هفته قبل بوده که این امر مانع از کاهش شدید قیمت نفت شده است. در این ارتباط انجمن نفت آمریکا (API) در روز سه شنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت ذخیره سازی تجاری این کشور را منتشر کرد. بر اساس این گزارش میزان موجودی نفت خام در هفته منتهی به ۱۴ ژوئیه حدود ۱/۶ میلیون بشکه بیشتر شده در حالی که میزان ذخیره سازی بنزین و فرآورده های میان تقطیر به ترتیب ۵/۴ و ۲/۹ میلیون بشکه کمتر شده اند. البته این در حالی است که S&P Global Platts پیش بینی کرد که میزان موجودی نفت خام آمریکا در هفته فوق حدود سه میلیون بشکه افت خواهد یافت.

بهای دلار در مقابل سایر ارزها با توجه به افزایش عدم اطمینان نسبت به سیاست های اقتصادی ترامپ کاهش یافت که این امر سبب افزایش تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت شده و در نتیجه این امر موجب تقویت قیمت آنها در روز سه شنبه شد.

ارسال نظر