کد خبر : 40141

کارشناسان موسسه تحقیقاتی BMI پیش بینی کردند؛

نفت در نیمه دوم سال

کارشناسان موسسه تحقیقاتی BMI پیش بینی می کنند که قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری نسبت به سطح فعلی آن افزایش می یابد اما میزان قیمت در سال ۲۰۱۸ با توجه به افزایش حجم عرضه نفت در این سال تغییر زیادی را تجربه نخواهد کرد

نفت در نیمه دوم سال

پتروتحلیل-در پی بروز نشانه هایی مبنی بر رشد عرضه نفت آمریکا، بهای نفت خام در معاملات بین‌المللی روز سه شنبه اندکی کاهش یافت. بدین ترتیب، قیمت پس از تداوم روند صعودی قیمت پس ازهشت روزمتوالی مجدداً به محدوده نزولی خود برگشت.

در نتیجه، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در این روز با هفت سنت (۰/۱درصد) افت در سطح بشکه ای ۴۹/۶۱ دلار قرار گرفت. البته بازار آمریکا به دلیل تعطیلی روز استقلال این کشور بسته بود و معامله ای در این بازار صورت نپذیرفت.

قیمت نفت در هشت روز متوالی تحت تأثیر افت سطح تولید نفت آمریکا در آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا و کاهش تعداد دکل های حفاری روند صعودی را طی کرد. اما پس از ظاهر شدن علائمی مبنی بر رشد عرضه نفت مجدداً به روند نزولی خود برگشت چراکه عملیات از سرگیری تولید بعد از وقوع طوفان گرمسیری و توقف بخشی ازعرضه در خلیج مکزیک در حال اجرا بوده که این مسئله باعث تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت بازار شد.

لازم به ذکر است که تحلیل گران بازار معتقدند که افت تولید مذکور موقتی بوده و افزایش مجدد عرضه نفت آمریکا می تواند دوباره سطح قیمت را به سطح پایین هدایت می کند. همچنین، روند صعودی تعداد دکل های حفاری این کشور در ۲۳ هفته از ۲۴ هفته گذشته همچنان چالش دیگر پیش روی بازار است. در این راستا، دست‌اندرکاران بازار تنها سطح قیمتی کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه را عامل کند شدن سرعت رشد تعداد این دکل ها می دانند.

به علاوه، سطح تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود در سال جاری به ۳۲/۷۲ میلیون بشکه در روز رسید که این میزان از سطح مورد هدف این سازمان بیشتر است. البته این افزایش در سطح تولید عمدتاً ناشی از رشد عرضه نفت لیبی و نیجریه است. البته اظهار نظر وزیر نفت عراق مبنی افزایش تولید نفت این کشور نیز از موانع پیش روی توافق اعضای اوپک برای کاهش میزان تولید نفت است، چراکه این کشور قبل از توافق اعضای اوپک با توجه به نیاز مبرم به در آمدهای بیشتر نفتی خود به سختی اجرای طرح کاهش حجم تولید نفت را پذیرفت. در مجموع این دست مسائل عدم اطمینان نسبت به تحقق هدف اوپک برای رساندن موجودی جهانی نفت به میزان کمتر از پنج سال گذشته آن را شدیداً افزایش می دهد.

کارشناسان موسسه تحقیقاتی BMI پیش بینی می کنند که قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری نسبت به سطح فعلی آن افزایش می یابد اما میزان قیمت در سال ۲۰۱۸ با توجه به افزایش حجم عرضه نفت در این سال تغییر زیادی را تجربه نخواهد کرد. این موسسه قیمت نفت در سال جاری و آتی را به ترتیب در سطوح ۵۴ و ۵۵ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

ارسال نظر