کد خبر : 40176

نگرانی ها نسبت به رشد عرضه نفت ادامه دارد

تقویت تقاضای نفت برخی از قدرت های اقتصادی نظیر چین با توجه به افزایش ضریب بهره وری پالایشگاه های آن نیز مانعی در مسیر افت بیشتر قیمت بوده است. لازم به ذکر است که تولید داخلی نفت چین در نیمه اول سال جاری حدود ۵/۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته در حالی که واردات نفت خام آن حدود ۱۴ درصد بیشتر شده است

نگرانی ها نسبت به رشد عرضه نفت ادامه دارد

پتروتحلیل- در پی پیش بینی رشد عرضه نفت شیل آمریکا از سوی EIA، بهای نفت‌خام در معاملات بین‌المللی اولین روزکاری هفته جاری پس از روند صعودی خود درشش روز قبل از آن افت یافت.

بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در روز دوشنبه با ۴۹ سنت (یک درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۴۸/۴۲ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت ۵۲ سنت (۱/۱ درصد) بالاتر رفته و به بشکه ای ۴۶/۰۲ دلار رسید. بنابراین، فاصله قیمتی نفت خام برنت با نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر از ۲/۱۶ به ۲/۱۹ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در روز دوشنبه در خصوص چشم انداز کوتاه مدت بازار نفت مبنی بر رشد عرضه نفت شیل این کشور به میزان ۱۱۳ هزار بشکه در روز و قرار گرفتن سطح تولید آن در میزان ۵/۵۸۵ میلیون بشکه در روز در ماه اوت موجبات ایجاد فضای روانی منفی را دربازار فراهم کرده و این امر سبب تضعیف قیمت در روز دوشنبه شد.

لذا قیمت پس از افزایش پنج درصدی در هفته قبل که عمدتاً ناشی از افت قابل ملاحظه موجودی نفت آمریکا مجدداً به مسیر نزولی تغییر جهت داد. البته این در حالی است که این اداره با توجه به سطوح پایین قیمت کنونی نفت سرعت رشد عرضه نفت شیل آمریکا را کند برآورد کرد. در این راستا، برخی تحلیل گران کانال قیمتی ۴۰ دلار در هر بشکه برای نفت خام را یکی از عوامل کند شدن سرعت افزایش عرضه نفت فوق می دانند.

در مقابل، تقویت تقاضای نفت برخی از قدرت های اقتصادی نظیر چین با توجه به افزایش ضریب بهره وری پالایشگاه های آن نیز مانعی در مسیر افت بیشتر قیمت بوده است. لازم به ذکر است که تولید داخلی نفت چین در نیمه اول سال جاری حدود ۵/۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته در حالی که واردات نفت خام آن حدود ۱۴ درصد بیشتر شده است. در این ارتباط، حاشیه سود بنزین آمریکا نیز با توجه به تقویت تقاضا و کاهش حجم موجودی نفت آن به بالاترین میزان خود از ۲۴ آوریل تاکنون رسیده است.

در مجموع، علی رغم نشانه مثبت در بخش تقاضای نفت از سوی آژانس بین المللی انرژی همچنان نگرانی ها نسبت به رشد عرضه نفت در بازارادامه داشته به طوری که برآیند این دو عامل به کاهش قیمت در روز دوشنبه منجر شد. البته در صورت اتخاذ هرگونه تصمیمی مبنی بر حمایت بیشتر بازار از سوی تولیدکنندگان بزرگ در اجلاس ۲۴ ژوئیه در روسیه مجدداً تمرکز بازار از وضعیت تولید نفت آمریکا به اقدامات این گروه از عرضه کنندگان معطوف خواهد شد. به علاوه، برخی از کارشناسان معتقدند که اعمال محدودیت بر روی رشد تولید نفت نیجریه و لیبی می تواند تا حدودی تردیدها در خصوص کارایی طرح اعضای اوپک برای ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای نفت را کاهش داده و باعث ایجاد آرامش موقتی در بازار شود.

صندوق های پوشش ریسک خالص موقعیت Long خود بر روی نفت خام WTI را در هفته منتهی به ۱۱ ژوئیه حدود ۱۹ درصد افزایش دادند که این امرناشی از کاهش ۲۱ درصدی موقعیت Short قرارداد نفت خام مذکور و رشد ۲/۱ درصدی موقعیت Long بوده است.

ارسال نظر