کد خبر : 39968

افزایش واردات نفت خام کره جنوبی از ایران

پتروتحلیل- پالایشگران کره جنوبی هزینه نفت خام خود را با تغییرخرید از ایران به جای قطر کاهش داده اند تا از این طریق قدرت رقابت پذیری صادرات فرآورده های نفتی و پتروشیمی خود را افزایش دهند.

رشد خرید نفت خام کره جنوبی از ایران در حال کاهش هزینه خوراک پالایشگاه های آن در سال جاری به میزان ۴-۳ دلار در هر بشکه می باشد. واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال قبل، به بیش از دو برابر افزایش یافته به طوری که میزان خرید نفت خام این کشور از ایران با توجه به برداشته شدن تحریم های بین المللی آن، از کویت به عنوان دومین عرضه کننده پیشی گرفت.

واردات نفت خام کره جنوبی ازایران طی ماه های ژانویه - مارس به بیش از ۴۶/۷ میلیون بشکه (۵۱۹ هزار بشکه در روز) افزایش یافت. لازم به ذکر است که ایران ۱۶/۸ درصد از عرضه نفت به کره جنوبی را در سه ماهه اول سال جاری تامین کرده که این مقدار ۸/۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و در جایگاه بعد از عربستان قرار گرفت. علی رغم افزایش ۴/۹ درصدی واردات نفت خام کره جنوبی و رسیدن میزان آن به ۳/۰۹ میلیون بشکه در روز، میزان خرید از قطر ۲۶ درصد کاهش یافته و به ۱۹۷ هزار بشکه در روز رسید.

شایان ذکر است که خرید نفت خام کره جنوبی از عربستان نیز در دوره مذکور روند کاهشی داشته است. واردات نفت خام این کشور از عربستان در سه ماهه اول، با ۴/۴ درصد رشد به ۸۵۷ هزار بشکه در روز رسید. در حالی که میزان خرید ماه مارس از عربستان با ۲/۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، در سطح ۸۳۹ هزار بشکه در روز قرار گرفت. این در صورتی است که میزان فروش نفت خام ایران به کره جنوبی در ماه مارس، با ۳۹ درصد رشد به ۵۹۷ هزار بشکه در روز رسید. صادرات محصولات پتروشیمی کره جنوبی در سه ماهه اول سال جاری با توجه به کاهش هزینه نفت خام ناشی از واردات ایران، ۳۸ درصد افزایش یافته و ارزش آن بالغ بر ۱۱/۵ میلیارد دلار گردید. همچنین، صادرات فرآورده های نفتی این کشور با ۸/۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۱/۴ میلیون بشکه در روز رسید.

محموله های فرآورده های نفتی کره جنوبی به ویتنام به سه برابر افزایش داشته و در سطح ۸۴ هزار بشکه در روز قرار گرفت. بعلاوه، صادرات کره جنوبی در سه ماهه اول رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرد به طوری که واردات ژاپن، آمریکا و فلیپین از این کشوربه ترتیب ۲۸، ۳۴ و ۱۴ درصد افزایش یافته و در سطوح ۱۳۲، ۱۲۷ و ۵۲ هزار بشکه در روز قرار گرفتند. گفتنی است که روند رو به رشد صادرات و فروش محصولات پتروشیمی کره جنوبی ادامه داشته، در حالی که تقاضای داخلی سوخت آن ضعیف است. تقاضای سوخت کره جنوبی با ۳/۵ درصد کاهش در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۱/۳۲ میلیون بشکه در روز رسید.

ارسال نظر