کد خبر : 39966

کاهش واردات نفت خام از آسیا زیر سایه افزایش ظرفیت پالایشی خاورمیانه

پتروتحلیل- درمنطقه خاورمیانه پالایشگاه های Yanbuعربستان با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار بشکه درروز و پالایشگاه جدید Ruwais ابوظبی با ظرفیت تولید نفت۴۱۶ هزاربشکه طی چند سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند.

در این حال splitter جدید میعانات گازی نیز با ظرفیت تولید ۱۴۶ هزار بشکه در روز در پالایشگاه Ras Laffan قطر نیز عملیات خود را شروع کرد. بنابراین، از محل فرآورش پالایشگاههای خاورمیانه که ظرفیت تولید آنها افزایش یافته، فرآورده های نفتی نظیر نفتا روانه بازار آسیا شده و لذا فرآورده های نفتی بیشتری به عنوان خوراک پالایشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته است.

این پالایشگاهها معتقدند استفاده از فرآورده های نفتی به عنوان خوراک، در مقایسه با افزایش ضریب بهره برداری نفت خام صرفه اقتصادی بیشتری دارد. یک پالایشگر نفتی ژاپنی گفت: افزایش ظرفیت پالایشی در خاورمیانه به طور غیر مستقیم منجر به کاهش واردات انواع نفت خام های سبک از آسیا شده است. در عمان نیز ظرفیت پالایشگاه ۱۱۶ هزار بشکه درروز Sohar از قابلیت افزایش تولید برخوردار است، بنابراین بازارفرآورده های نفتی خاور میانه می تواند برای مدتی به کاهش تقاضای نفت خام ادامه دهد.

ارسال نظر