کد خبر : 39963

افزایش تردیدها در خصوص کارآیی طرح کاهش عرضه تولیدکنندگان نفت

افزایش تردیدها در خصوص کارآیی طرح کاهش عرضه تولیدکنندگان نفت

پتروتحلیل- در پی تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت، بهای نفت خام در بازارهای بین المللی در معاملات روز سه سه شنبه کاهش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات این روز با ۴۵ سنت (۰/۹درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۵۱/۸۴ دلار تسویه شد. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در این ماه با ۱۴سنت (۰/۳درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۹/۶۶ دلار قرار گرفت. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئیه به ۲/۱۸ دلار در هر بشکه رسید.

انتشار اخباری مبنی بر رشد تولید نفت لیبی به ۸۰۰ هزار بشکه در روز و همچنین افزایش تردیدها در خصوص کارآیی طرح کاهش عرضه تولیدکنندگان بزرگ برای کمتر کردن موجودی جهانی نفت موجبات افت قیمت نفت را فراهم ساخت. این در صورتی است که معامله گران بازار در انتظار کاهش بیشتر حجم تولید نفت از سوی اعضای اوپک بودند و حتی برخی از آنها سطح کاهش فعلی تولید نفت اعضای اوپک را برای تعدیل کامل مازاد عرضه نفت در بازار کافی نمی دانند.

لذا به نظر می رسد، صادرات نفت این گروه از تولیدکنندگان برای تقویت بیشتر قیمت نسبت به سطح فعلی آن با توجه به شرایط مساعد تقاضا در فصل تابستان همچنان نیاز به کاهش حجم بیشتری داشته باشد. البته این در حالی است که بانک بین المللی Standard Chartered پیش بینی کرد که اوپک با توجه به کاهش زیاد حجم تولید نفت اعضای خود در نیمه دوم سال جاری خواهد توانست سطح موجودی جهانی را به متوسط پنج سال گذشته آن برساند.

همچنین، این بانک برآورد کرد که قیمت نفت خام در اثر افزایش تقاضای فصلی اندکی تقویت شده اما بازار در کوتاه مدت همچنان در وضعیت Bearish قرار داشته باشد. به علاوه، بانک گلدمن ساکس برآورد خود را از قیمت نفت در سال جاری با توجه به افزایش تولید نفت شیل آمریکا کاهش داد به طوری که متوسط قیمت نفت خام برنت و WTI در سال جاری را به ترتیب ۵۵/۳۹ و ۵۲/۹۲ دلار در هر بشکه نسبت به پیش بینی قبلی خود در سطوح ۵۶/۷۶ و ۵۴/۸۰ دلار در هر بشکه اعلام کرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا (به عنوان شاخصی برای تولید نفت شیل آن) نیز در هفته قبل به ۷۲۲ واحد رسید که این میزان بیشترین تعداد از آوریل ۲۰۱۵ تاکنون است که این امر نیز کارایی طرح مذکور اوپک را به چالش کشانده است. اما با این وجود، کارشناسان بازار معتقدند که موجودی نفت آمریکا تحت تأثیر وضعیت مناسب تقاضای فصلی فرآورده های نفتی به ویژه بنزین کاهش خواهد یافت به طوری که انجمن خودروی آن با توجه به تعطیلی روز دوشنبه بالاترین مسافت رانندگی پیموده شده را از سال ۲۰۰۵ تاکنون پیش بینی کرد. لذا بر این اساس میزان ذخیره سازی نفت آمریکا طی هشت هفته قبل تقلیل یافته و انتظار می رود سطح آن در هفته قبل نیز با کاهش روبرو شود. در این راستا، تحلیل گران گروه Price Futures افت میزان موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۶ ماه مه را حدود ۳/۵ میلیون بشکه برآورد کردند.

ارسال نظر