کد خبر : 39895

شکاف بزرگ قیمت پلی اتیلن ایران و خاورمیانه

شکاف بزرگ قیمت پلی اتیلن ایران و خاورمیانه

پتروتحلیل- شکاف بین قیمت پلی اتیلن ایران و مناطق دیگر به طور قابل توجهی در بازارهای واردات ترکیه و چین وسعت یافته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، یکی از دلایل آن تحت فشار قرار دادن معامله گران از سوی منابع توکیدکننده ایرانی به خصوص برای کالاهای پلی اتیلن سنگین است.

در چین قیمت محموله های ایران در هفته جاری و در بازار واردات پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین به ترتیب با شکافی حدودا ۶۰ و ۱۰۰ دلار در هر تن روبه رو شده است.

خریداران چینی ترجیح می دهند از بازار محلی و با وجود افزایش اخیر قیمت خرید کنند و از این رو تقاضا برای محصولات ایران بسیار ضعیف است. این در حالی است که منابع خبری می گویند: محدودیت ها برای باز کردن اعتبار اسنادی به بانک های چینی به تازگی وارد شده است.

یک منبع تولیدکننده ایرانی گفت: دولت چین قوانین و مقررات جدیدی با هدف کنترل جریان ارز خارجی به چین ایجاد کرده است. بر این اساس معاملات در بانک ها برای محموله های ایرانی مشکل ساز شده است و این موضوع سبب حجم بالایی از انباشت کالا در بنادر چین شده است.

به گفته این منبع؛ اعمال فشار بر بازار در ماه ژوئن نیز ادامه خواهد داشت.

در ترکیه همچنان مشکلات فروش پلی اتیلن سنگین ایران ادامه دارد، برخی از فروشندگان به دلیل مشکلات بازار چین اقدام به صادرات محصولات خود به ترکیه کرده اند. این در حالی است که شکاف قیمتی پلی اتیلن سنگین و فیلم ایران در خاورمیانه و در بازار واردات به تازگی به ۱۱۰ دلار در هر تن رسیده است.

به گفته یک توزیع کننده در ترکیه، با توحه به عرضه بیش از حد و ظرفیت های آینده، قیمت پلی اتیلن سنگین فیلم و تزریقی در درازمدت تحت فشار باقی خواهد ماند.

ارسال نظر