کد خبر : 32916

پلی اتیلن سازها گرفتار تردید

پلی اتیلن سازها گرفتار تردید

پتروتحلیل- قیمت های پلی اتیلن در بازار وارداتی ترکیه باز هم کاهش یافت، اگرچه جو این بازار شروع به تغییر کرد. در بازار وارداتی، قیمت های محصولات وارداتی از منابع خاورمیانه به صورت (CIF، مشمول ۵/۶ درصد عوارض) با کاهش ۲۰ دلاری در این هفته برای پلی اتیلن سبک بین ۱۰۴۰ تا ۱۰۶۰ دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن گزارش شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، پلی اتیلن سنگین گرید فیلم از عربستان سعودی به صورت (FCA) بین رقم های بسیار پایین ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن بوده اند؛ با این حال طبق گزارشات بعد از این از ارائه این محصول با این قیمت صرف نظر شد. باتوجه به اینکه قیمت های پلی اتیلن در ترکیه پایین تر از چین است؛ عرضه کنندگان خاورمیانه از عدم تمایل‌شان برای تخصیص تخفیف های بیشتر سخن گفته اند. همچنین طبق گزارشات تعداد کمی از عرضه کنندگان تمام محصولات پلی اتیلن خود را به فروش رسانده اند. بعلاوه قیمت های پیشنهادی محصولات ایران به صورت (CPT) در رقم هایی پایین تر قرار داشته و برای پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۹۰ دلار در هر تن است.

پلی اتیلن سنگین گرید فیلم وارداتی از مالزی به صورت (CIF) با کاهش ۷۰ دلاری در این هفته به ۱۱۰۰ دلار در هر تن رسید و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و پایپ وارداتی از کره جنوبی به صورت (CIF) با کاهش ۲۰ دلاری به ترتیب ۱۱۰۰ دلار و بین ۱۱۳۰ تا ۱۱۷۰ دلار در هر تن بوده اند. در بازار داخلی شرکت Petkim در اوایل این هفته قیمت های پیشنهادی خود برای پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین را ۳۰ تا ۳۵ دلار در هر تن کاهش داد. با این وجود بازار توزیع که پیش از این سقوط بیشتری نسبت به بازار وارداتی داشت، در این هفته پاسخی به این کاهش قیمت شرکت Petkim نشان نداد. در عوض، محموله های نگهداری شده در داخل غالبا روندی ثابت و رو به افزایش داشتند و به این شرح اعلام شده اند: ۱۴۰۰ تا ۱۴۶۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۳۷۰ تا ۱۴۲۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم. یکی از توزیع کنندگان گفته است: «ما در هفته گذشته قیمت هایی بسیار پایین با شرایط پرداخت طولانی را به مشتریان ارائه کردیم. هم اکنون که عرضه کنندگان ما تمایلی به ارائه زیاد محصولات به ترکیه ندارند ما تصمیم گرفته ایم تا موضع محکم تری بر قیمت های محصولات خود در بازار داخلی داشته باشیم.»

بسیاری از معامله کنندگان تأیید می کنند که قیمت ها به سبب عدم توازن بین چین و ترکیه به پایین ترین حد ممکن رسیدند. با این وجود، هیچ کارخانه تولید پلی اتیلنی در خاورمیانه تعطیل نشده است و عرضه کنندگان منطقه ای در حال حاضر از کاهش فشار برای انبار محصولات سخن می گویند که موجب پیش بینی پایان این روند نزولی قیمت ها شده است. پیش بینی می شود تعطیلات نوروز در ایران در ماه مارس نیز از عرضه محصولات این کشور کاهش دهد. یکی از خریداران اظهار کرده است: «ما در هفته های اخیر محصولات را در حجم کم خریداری می کردیم زیرا نمی توانیم خطر کنیم و بدون محصول باقی بمانیم و از طرفی منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستیم.» یکی از توزیع کنندگان نیز ذکر کرده است: «مادامی که قیمت های نفت خام بالای ۳۰ دلار در هر بشکه باقی بماند موضع محکم فروشندگان بیشتر تقویت خواهد شد و ممکن است قیمت ها افزایش یابند.» در اینکه قیمت های پلی اتیلن به میزان قابل توجهی بالا بروند، تردید وجود داشته و همینطور پایداری قیمت های نفت خام بالاتر از رقم ۳۰ دلار در هر بشکه، میزان تقاضا، وضعیت نامشخص بازار چین پس از تعطیلات و قیمت های پایین محصولات صنایع بالادستی از دیگر مسائل مورد سوال هستند.

قیمت های مرجع خاورمیانه پلی اتیلن سبک: ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه) پلی اتیلن سبک خطی: ۱۰۶۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه) پلی اتیلن سنگین: ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه) ایران پلی اتیلن سبک: ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه) پلی اتیلن سبک خطی: ۱۰۵۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه) پلی اتیلن سنگین: ۱۰۴۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه)

ارسال نظر