کد خبر : 22686

ایران در رتبه آخر صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه

Grãos_de_plástico_ABS_(ABS_plastic_grains)

پتروتحلیل- واردات پلیمر به ترکیه در ماه جولای کاهش یافت.

به گزارش «پتروتحلیل» و به نقل از ChemOrbis کل واردت پلیمر به ترکیه در ماه ژوئن به ۳۴۹٫۶۱۹ تن رسید که نسبت به ماه مه که ۳۶۸٫۱۶۶ تن بود، حدودا ۵٫۴ درصد کاهش را نشان می دهد، در ماه جولای نیز واردات پلیمر به صورت ماهانه ۳۳۰٫۷۵۸ تن گزارش شده است.

در همین حال واردات پلیمر به ترکیه حدودا ۱۴٫۵ درصد در ماه جولای و در مقایسه با سال ۲۰۱۴ که واردات در همان ماه ۳۹۶۲۴۷ تن بوده است، کاهش را نشان می دهد.

براساس این گزارش صادرکنندگان پلیمر به ترکیه در ماه جولای عربستان سعودی با ۶۴٫۳۷۲ تن و به دنبال آن کره جنوبی با ۴۱٫۲۰۷ تن و ایالات متحده آمریکا با ۲۴٫۴۰۶ تن و بلژیک با ۱۷٫۷۶۷ تن بودند و ایران نیز در آخرین رده صادرکنندگان پلیمر به ترکیه با رقم ۱۶ هزار و ۹۱۲ تن بوده است.

در ماه ژوئیه، واردات همو پلی پروپیلن در حدود ۵ درصد تا ۱۰۱٫۹۱۴ تن به ترکیه در مقایسه با ماه قبل و ۲۰ درصد در مقایسه با ماه مشابه آن در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است. به این ترتیب عربستان سعودی با ۳۳٫۱۲۹ تن و به دنبال آن کره جنوبی با ۱۰٫۸۳۶ تن و مصر با ۱۰٫۸۲۵ تن از صادرکنندگان هموپلی پروپیلن به ترکیه بودند.

همچنین واردات کوپلیمرها به ترکیه در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل آن با ۰٫۸ درصد کاهش به ۲۴٫۴۵۵ تن رسیده است، کره جنوبی صادرکننده برتر کوپلیمرها به ترکیه با رقم ۶٫۸۴۳ تن بود. واردات پلی اتیلن سبک خطی هم ۳٫۲ درصد در ماه جولای نسبت به ماه قبل افت را نشان می دهد، واردات پلی اتیلن سبک خطی در ماه جولای ۲۵٫۷۹۹ تن بوده است که در حدود ۱۳٫۳ درصد به صورت سالانه کاهش یافته است. عربستان سعودی بیشترین صادرات پلی اتیلن سبک خطی را به ترکیه با حجم ۱۲٫۷۶۶ تن داشته است.

در همین حال برای سایر محصولات پلی اتیلن سنگین و سبک نیز در ماه ژوئیه نیز کاهش یافته است، به طوری که پلی اتیلن سبک به ۱۸٫۷۸۴ تن رسید. صادرکنندگان پلی اتیلن سبک و سنگین به ترکیه قطر با ۳٫۶۹۸ تن، اسرائیل با ۲ هزار و ۹۵۵ تن و آلمان با ۲٫۶۳۱ تن بودند. از سوی دیگر واردات پلی اتیلن سنگین نیز در ماه ژوئیه ۱۴٫۴ درصد کاهش داشته است، واردات پلی اتیلن سنگین به طورماهانه ۴۴٫۱۱۱ تن است و سه صادرکننده عمده به ترکیه عربستان سعودی با ۱۱٫۰۲۷ تن، کره جنوبی با ۱۱٫۰۲۷ تن و ایران نیز با ۶٫۰۴۴ تن هستند.

براساس این گزارش، واردات پی وی سی نیز به ترکیه حدود ۴ درصد از ماه قبل کاهش یافته و به ۵۵۷۱۳ تن در ماه جولای رسیده است. در عین حال واردات پی وی سی ۲۱ درصد در ماه جولای کاهش را نشان می دهد. ایالات متحده آمریکا در بالای لیست واردات پی وی سی به ترکیه در ماه ژوئیه با ۲۱۱۳۱ تن قرار دارد و به دنبال آن مکزیک با ۷۵۷۴ تن در رده دوم صادرات پی وی سی به ترکیه است، همچنین نروژ نیز در رده بعدی صادرت به ترکیه با حجم ۶۰۴۴ تن است.

در همین حال واردات پلی استایرن نیز به ترکیه در ماه جولای ۱۹ هزار و ۸۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۴، ۱٫۱ درصد کاهش یافته است، بلژیک بالای ۶٫۲۵۰ تن پلی استایرن به ترکیه صادرکرده است. واردات ABS نیز به ترکیه در ماه جولای ۸٫۸۴۴ تن گزارش شده که کاهش را نشان می دهد، کره جنوبی با ۵٫۹۶۲ تن بیشترین حجم صادرات ABS به ترکیه را دارد.

از سوی دیگر واردات «پت» بطری هم در حدود ۵۴ درصد افزایش را نشان می دهد و به رقم ۱۳٫۳۰۰ تن در ماه جولای رسیده است، در ماه ژوئن واردات پت بطری به ترکیه ۸٫۶۴۳ تن بوده است. از این رو واردات این کالا سه برابر ماه مشابه آن در سال ۲۰۱۴ بوده است. چین تامین کننده پت بطری با رقم ۶٫۶۳۹ تن و به دنبال آن منطقه آزاد اروپا نیز با رقم ۲ هزار و ۶۲۵ تن قرار دارد.

ارسال نظر