کد خبر : 39826

چالشی جدی در مسیر تلاش های اوپک

چالشی جدی در مسیر تلاش های اوپک

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر اظهارات وزرای انرژی روسیه و عربستان سعودی مبنی بر تمدید دوره زمانی کاهش تولید به بیش از شش ماه، با افزایش همراه بود. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات این روز با ۹۸ سنت (۱/۸۹درصد) افزایش، بشکه ای ۵۱/۸۲ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه ژوئن با ۱دلار و ۱سنت (۲/۰۷درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۸/۸۵ دلار تسویه شد که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۲/۶۶دلار در هر بشکه رسید.

اظهارات روز گذشته خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و همتای روسی او الکساندر نوواک مبنی بر تمدید دوره زمانی کاهش تولید تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ میلادی، موجب افزایش بهای نفت خام در بازارهای بین المللی شد. با حمایت این دو تولید کننده بزرگ نفت خام، احتمال موافقت و همراهی دیگر کشورهای مشارکت کننده در برنامه کاهش تولید بسیار افزایش یافته است. هدف از تمدید دوره کاهش تولید به بیش از شش ماه، تعدیل موجودی نفت خام به حدود میانگین ۵ ساله اخیر ذکر شده که به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران، تنها با رسیدن به این نقطه است که می توان ادعای حذف موثر مازاد عرضه نفت خام دربازارهای جهانی را مطرح کرد. از دیدگاه تکنیکال نیز در صورت حمایت از قیمت های فعلی، سطوح قیمتی ۵۰ و ۵۳ دلار به ازاء هر بشکه به ترتیب برای نفت خامهای WTI و برنت می توانند در کوتاه مدت به سطوح حمایتی تبدیل شوند.

علی رغم اظهارات خوشایند تولید کنندگان بزرگ و عزم جدی آنها برای کاهش سطح موجودی نفت خام، افزایش مداوم تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا که به بالاترین میزان از ماه آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده است (با مجموع تولید ن ۹/۳۱۴ میلیون بشکه درروز)، به عنوان چالشی جدی در مسیر تلاش های اوپک برای به تعادل رسانیدن بازار مطرح است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (ٍEIA) نیز درگزارش ماهیانه بهره وری حفاری، پیش بینی خوداز میزان تولید نفت شیل از میادین اصلی این کشور در ماه ژوئن رابه بیش از ۵/۴ میلیون بشکه درروز رسانیده است که بالاترین میزان از ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی است. فراتر از تاثیرات مثبتی که تمدید دوره زمانی کاهش تولید می تواند در بازار داشته باشد، این نکته را باید مد نظر داشت که با توجه به شرایط فصلی، تولید نفت خام در سه ماهه اول هر سال با کاهش همراه است.

کما اینکه میزان کاهش تولید در دوره جدید، تفاوتی با دوره شش ماهه اول سال که ۱/۸ میلیون بشکه درروز مد نظر بوده است ندارد. این در حالیست که بسیاری از کارشناسان بر لزوم افزایش میزان کاهش تولید در دوره جدید مذاکرات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تاکید کرده بودند (هرچند که هنوز احتمال موافقت در این خصوص به طور کامل رد نشده است). شایان ذکر است که در توافق صورت پذیرفته برای کاهش سطح تولید نفت خام در نوامبر سال گذشته میلادی، کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به ترتیب متعهد به کاهش ۱/۲و۰/۶ میلیون بشکه در روز از مجموع تولیدات خود گردیدند که آمار منتشر شده حاکی از اجرای کامل تعهدات کشورهای عضو اوپک است.

ارسال نظر