کد خبر : 39810

کاهش صادرات نفت خام عراق در ماه ژوئن

پتروتحلیل- براساس برنامه های اولیه بارگیری قرار است میزان صادرات انواع نفت خام های سبک و سنگین بصره عراق در ماه ژوئن به ۳/۲۱ میلیون بشکه در روز برسد که این رقم نسبت به ماه مه تغییر زیادی نخواهد داشت.

برنامه ریزی های انجام شده حکایت از آن دارد که میزان بارگیری نفت خام سبک بصره در ماه ژوئن به ۷۳/۴۳ میلیون بشکه، به عبارتی به ۲/۴۵ میلیون بشکه در روز، خواهد رسید که تقریباً سه درصد نسبت به ماه مه افزایش نشان می دهد. میزان بارگیری نفت خام سنگین بصره نیز با حدود ۹ درصد کاهش نسبت به ماه مه، به ۲۳ میلیون بشکه یا ۷۶۷ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

قرار است قبل از برگزاری نشست آتی اوپک، جبار اللعیبی وزیر نفت عراق و نورالدین بوطرفا همتای الجزایری وی در روز ۲۵ مه با یکدیگر دیدار و گفتگو داشته باشند. آنها ضمن حمایت از تمدید برنامه های کاهش تولید نفت کشورهای اوپک و غیر عضو اوپک، بر حفظ و ادامه آن تا سال ۲۰۱۸ در جهت تقویت قیمت های نفت تاکید کردند. شایان ذکر است، اوپک و ۱۱ کشور غیر عضو اوپک در پایان سال گذشته توافق کردند که برای سرعت بخشیدن به ایجاد تعادل در بازار نفت، تولید خود را ۱/۸ میلیون بشکه در روز طی شش ماه اول سال ۲۰۱۷ کاهش دهند.

در این راستا، عراق متعهد شد ۲۱۰ هزار بشکه در روز از تولید ۴/۵۶ میلیون بشکه در روز خود را کاهش دهد . برنامه بارگیری های ماه آینده نشان می دهد شرکت Sinochem چین یک محموله دو میلیون بشکه ای نفت خام سبک بصره را در روز ۲۶ ژوئن بارگیری خواهد کرد . این شرکت محموله نفتی مزبور را از شرکت بازاریابی نفت عراق (Somo) از طریق بورس کالای دبی خریداری کرده است.

شرکت Sinochem دو هفته پیش قیمت نفت خام سبک بصره را ۳۱ سنت در هر بشکه کمتر از OSP ماه ژوئن Somo خریداری کرد. برپایه این گزارش، در روز ۲۷ ژوئن نیز یک محموله دو میلیون بشکه ای نفت خام سبک بصره توسط Lima (شرکت سرمایه گذاری مشترک بین Somo عراق و لوک اویل روسیه) بارگیری خواهد شد.

ارسال نظر