کد خبر : 39774

کاهش صادرات نفت خام ESPO روسیه در ماه ژوئن

پتروتحلیل- براساس آخرین گزارش ماهانه برنامه بارگیری مشاهده شده توسط پلاتس، صادرات نفت خام مخلوط متوسط و شیرین ESPO روسیه طی ماه ژوئن در مقایسه با ماه قبل از آن به ۲/۴ میلیون تن کاهش می‌یابد.

برنامه بارگیری ماه ژوئن، از ۳۰ ماه مه تا ۳۰ ماه ژوئن اجرا می‌شود و شامل ۲۴ محموله ۱۰۰ هزار تنی خواهد بود. در مقام مقایسه، صادرات ESPO در ماه مه مجموعاً ۲/۹ میلیون تن بود که ۲۹ محموله ۱۰۰ هزار تنی را شامل می‌شد. نرخ بارگیری برای صادرات ESPO در ماه ژوئن به طور متوسط ۵۴۷۵۰۰ بشکه در روز خواهد بود که نسبت به رقم ۶۲۲۶۴۷ بشکه در روز برای ماه مه کاهش یافته است.

برنامه ماه ژوئن نشان می دهد که شرکت Rosneft ده محموله، شرکت Surgutneftegaz هفت محموله، شرکت Tenergy شش محموله و شرکت Lukoil یک محموله برای ماه ژوئن برداشت خواهند کرد. معامله گران برنامه سبک تر ماه ژوئن نسبت به ماه مه را مربوط به تعمیرات در یک میدان نفتی می دانند، اگرچه جزئیات بیشتری معلوم نشده است. حجم کمتر محمولات عرضه شده تا اندازه ای باعث تقویت حاشیه مرغوبیت برای محمولات ESPO که در ماه ژوئن بارگیری می‌شوند می شود.

محمولات ژوئن نفت خام مخلوط ESPO با حاشیه مرغوبیت ۱/۵۰-۱/۲۵ دلار در هر بشکه نسبت به نفت خام دوبی معامله شده اند. این رقم اندکی از حاشیه مرغوبیت این نفت خام در انتهای دوره معاملات محموله های ماه مه که نزدیک به ۱ دلار در هر بشکه بوده است، بیشتر می باشد. براساس شنیده ها، آخرین محموله معامله شده مربوط به شرکت Surgutneftegaz بوده است که مزایده خود برای ۵ محموله نفت خام مخلوط ESPO را با حاشیه مرغوبیت ۱/۳۵-۱/۲۰ دلار به ازاء هر بشکه نسبت به نفت خام دوبی در مقیاس فوب فروخته است. شنیده ها حاکی از آن است که ۳ محموله برای بارگیری در دوره های ۱۴-۱۰، ۱۸-۱۴ و ۲۷-۲۳ ژوئن به JXTG، یک شرکت معامله گر که اسمی از آن برده نشده و ChemChina فروخته شده است. دو محموله نیز برای بارگیری در ۲۱-۱۷ و ۲۳-۱۹ ژوئن به شرکت Unipec فروخته شد. آخرین ارزیابی پلاتس از نفت خام مخلوط ESPO برای دومین ماه، با حاشیه مرغوبیت ۱/۳۵ دلار در هر بشکه نسبت به نفت خام دوبی در روز جمعه بوده است.

هفته گذشته از قول وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، در رسانه داخلی گفته شد که روسیه با کاهش تولید به میزان ۳۰۰۷۹۰ بشکه در روز، فراتر از تعهد خود نسبت به توافق نامه اوپک عمل کرده است. طبق این توافق نامه، روسیه تعهد کرد به تدریج تولید خود را کاهش دهد تا به ۳۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مه برسد و این سطح از تولید را تا زمان انقضای توافق نامه حفظ نماید. روسیه مایل است توافق کاهش تولید کشورهای اوپک و غیر اوپک بعد از ماه ژوئن تمدید شود، چرا که آن را برای بهبود کامل بازار نفت لازم می ‌بیند.

کشورهای عضو اوپک به صورت جمعی تعهد کردند تولید خود را به میزان ۲/۱ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر سال گذشته کاهش دهند، تولیدکنندگان عمده غیراوپک به رهبری روسیه نیز با کاهش ۵۵۸ هزار بشکه در روز موافقت کردند. وزیران کشورهای عضو اوپک روز ۲۵ ماه مه در وین گردهم خواهند آمد تا در مورد احتمال تمدید کاهش تولید تصمیم گیری کنند.

ارسال نظر