کد خبر : 39663

بحران عرضه نفت در آینده

بحران عرضه نفت در آینده

پتروتحلیل- آرامکو و آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی به طور جداگانه از وقوع بحران عرضه نفت در آینده نزدیک خبر دادند.

آنها هر دو با اشاره به کاهش شدید میزان سرمایه گذاریهای نفتی از زمان آغاز افت قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ نسبت به وقوع مشکل یاد شده هشدار دادند. IEA اعلام داشت اکتشافات و مصوبات پروژه های نفتی در سال ۲۰۱۶ به علت افت قیمت های نفت به پایین ترین سطح چند ساله خود سقوط کرده اند.

اکتشافات از سطح۲/۴ میلیارد بشکه در سال ۲۰۱۶، به طور میانگین برای ۱۵ سال گذشته به ۹ میلیارد بشکه سقوط کرده است و تعداد پروژه هایی که تصمیم نهایی سرمایه گذاری را دریافت کرده اند (FID)، در سال گذشته به پایین ترین سطح خود از دهه ۱۹۴۰ رسیدند.

فاتح بیرول رئیس IEA گفت : سئوال اصلی برای آینده بازار نفت این است که افزایش عرضه نفت شیل آمریکا تا چه مدت می تواند روند رشد آهسته و کند دیگر مناطق دنیا را پوشش دهد. امین ناصر رئیس آرامکو که درپاریس سخن می گفت افزود : منابع عرضه طی سالهای پیش رو از قبل به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته، زیرا سرمایه گذاری بلندمدت در منابع انرژی اثبات شده و قابل اعتماد وجود ندارد.

ناصر افزود : ۳۰ میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید نفت، نیاز به توسعه در بیش از پنج سال آینده دارد . IEA ماه گذشته هشدار داد که رشد تولید نفت بعد از سال ۲۰۲۰ متوقف می شود و هزینه های اکتشاف و پروژه های تصویب شده، به احتمال زیاد طی سال جاری مجدداً کاهش پیدا خواهد کرد. ناصر گفت، در کوتاه مدت بازار به سمت تعادل خواهد رفت و پیش بینی شده رشد اقتصاد جهانی با اوج تقاضا همراه خواهد شد. IEA رشد تقاضای جهانی نفت در پنج سال آینده را سالانه ۱/۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است . وی در ادامه اوج تقاضای نفت حداقل در دهه آینده را بعید دانست و از اظهارنظر در مورد آماده سازی لیست کاهش ۵ درصدی سهام آرامکو خودداری کرد.

ارسال نظر