کد خبر : 39824

چالش کاهش موجودی جهانی نفت

چالش کاهش موجودی جهانی نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی آخرین روزکاری هفته تحت تأثیر تصمیم اعضای اوپک مبنی بر تمدید طرح کاهش حجم تولید نفت به مدت نه ماه رشد یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات روز جمعه با ۶۹سنت (۱/۳درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۵۲/۱۵ دلار تسویه شد. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در این ماه با ۹۰سنت (۱/۸درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۹/۸۰ دلار قرار گرفت. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئیه به ۲/۳۵ دلار در هر بشکه رسید.

اجماع کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای تمدید توافق کاهش حجم تولید نفت تا سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ در روز پنجشنبه به میزان ۱/۸ میلیون بشکه در روز موجب شد تا انتظارات بازار در جهت کاهش مازاد عرضه نفت شکل گرفته و باعث تقویت قیمت نفت خام در روز جمعه شد. این در حالی است که این تصمیم نتوانست کاهش قیمت نفت خام در این هفته را جبران کند، به طوری که قیمت نفت خام های شاخص بازار اروپا و آمریکا در این هفته به ترتیب۲/۷ و ۱/۷ درصد کاهش یافتند. البته از آنجایی که معامله گران بازار در انتظار کاهش حجم بیشتر تولید نفت از سوی اعضای اوپک بودند، این تصمیم در ابتدا افت حدود پنج درصدی قیمت را در روز پنجشنبه به دنبال داشت؛ اما پس از تعدیل فضای بازار نفت در روز جمعه، قیمت نفت افزایش یافت.

همچنین این اقدام تولیدکنندگان بزرگ سبب شد تا صندوق های پوشش ریسک میزان قراردادهای موقعیت خرید خود را در روز جمعه افزایش دهند که قسمت عمده این رشد ناشی از بستن موقعیت های فروش بود. این در صورتی است که برخی از تحلیل گران بازار در خصوص هدف این گروه از تولیدکنندگان برای کاهش حجم موجودی جهانی نفت به متوسط پنج سال گذشته، آن را با چالش هایی همراه می دانند. چرا که اولاً این تصمیم اوپک راه را برای رشد تولید نفت شیل آمریکا هموار ساخت. در این راستا، میزان تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون با توجه به تقویت قیمت و مقرون به صرفه شدن عرضه نفت شیل این کشور، حدود ده درصد افزایش یافته و در حال نزدیک شدن به سطح تولید نفت عربستان و روسیه است. اما چالش دوم آن مربوط به میزان پایبندی این کشورها برای کاهش حجم تولید نفت است. زیرا برخی از این کشورها به دلیل کاهش درآمدهای نفتی ناشی از افت قیمت نفت در سال های قبل دارای مشکلات شدید مالی هستند، لذا این مسئله نگرانی ها در مورد میزان پایبندی آنها به طرح مذکور را تشدید می کند. موسسه خدمات نفتی بیکرهیوز در این روز گزارش خود در مورد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا را منتشر کرد که در آن نشان می داد تعداد آنها برای ۱۹ هفته متوالی افزایش یافته است. اما سرعت رشد این دکل ها کندتر شده، به طوری که در این هفته با دو واحد رشد به ۷۲۲ واحد رسیده است. کارشناسان بازار عرضه نفت شیل آمریکا را با توجه به کاهش هزینه های تولید ناشی از رشد تکنولوژی، آن را در فاصله قیمتی ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر بشکه سودآور می دانند. به نظر می رسد روند رو به رشد عرضه نفت شیل آمریکا ادامه یابد که این مسئله کارایی برنامه تولیدکنندگان بزرگ نفتی برای کاهش سطح موجودی نفت را کاهش خواهد داد. در این وضعیت تنها عاملی که می تواند تا حدودی در جهت تعدیل فزونی عرضه نفت موثر واقع شود، تقاضای نفت است. زیرا در صورت رشد مناسب تقاضا، قسمتی از مازاد عرضه جذب بازار شده و مسیر ایجاد تعادل در بازار نفت را فراهم خواهد کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که فعالان بازار نفت نسبت به رشد تقاضای بنزین آمریکا ناشی از فصل رانندگی در این کشور خوش بین هستند. پیش بینی می شود با توجه بهبود وضعیت اقتصادی در این کشور و سوخت نسبتاً ارزان، تعداد مسافرت های جاده ای در سطح بالایی نسبت به ۱۲ سال گذشته قرار بگیرد. در این ارتباط، انجمن خودروی این کشور برآورد کرد که ۳۴/۶ میلیون نفر در ایام تعطیلات حدود ۸۰ کیلومتر رانندگی کرده که این مقدار بیشترین رقم از سال ۲۰۰۵ تا کنون است.

ارسال نظر