کد خبر : 39710

متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت های جهانی نفت

متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت های جهانی نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز دوشنبه ، تحت تاثیر سخنان وزیر نفت عربستان سعودی و افزایش خوش بینی ها نسبت به تصمیمات اوپک با افزایش همراه بود. در پایان این معاملات، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات این روز با ۲۴سنت (۰/۴۹درصد) افزایش، بشکه ای ۴۹/۳۴ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیزبرای تحویل در ماه ژوئن با ۲۱سنت (۰/۴۵درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۶/۴۳ دلار تسویه شد که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بدون تغییر و در سطح بشکه ای ۲/۵دلار باقی ماند.

اظهارات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در رابطه با تمدید دوره زمانی کاهش تولید، طی روز گذشته قیمت نفت خام را در بازارهای بین المللی تقویت کرد. خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، در کنفرانس نفت و گاز آسیا (Asia Oil and Gas Conference) اظهار داشت که این کشور به همراه دیگر اعضاء اوپک تمام تلاش خود را برای به تعادل رسیدن بازار به کار خواهند گرفت و همچنین اضافه کرد که در حال حاضر همگرایی بسیار خوبی در بین اعضاء این سازمان برای رسیدن به توافق در مورد تمدید دوره زمانی کاهش تولید در نشست ۲۵ ماه جاری میلادی وجود دارد و حتی این احتمال وجود دارد که دوره مورد توافق برای کاهش تولید تا سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یابد.

مقامات انرژِی روسیه و کویت نیز حمایت خود را از تمدید دوره زمانی کاهش تولید و ادامه آن تا سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کردند. از طرفی، شنیده ها حاکی از بحث و تبادل نظر در بین برخی از اعضاء این سازمان به منظور افزایش سطح توافق شده برای کاهش در دوره قبل (۱/۸ میلیون بشکه درروز) در این کنفرانس بوده که البته هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. علی رغم خبر های مثبتی که درروزهای گذشته در جریان بوده است، بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که تا زمانی که متغیر های تاثیر گذار برقیمت ها ی جهانی نفت خام، همانند موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا و افزایش تولید نفت خام این کشور و مازاد عرضه نفت خام موجود در بازار، به طور تاثیر گذار و واقعی تعدیل نشوند تصمیماتی نظیر تمدید و گسترش دوره زمانی کاهش تولید نخواهد توانست بازار را به سمت تعادل پایدار سوق دهد. هفته گذشته مدیران صندوق های کاهش دهنده ریسک نیز اقدام به کاهش ۷ درصدی خالص موقعیت های خرید خود در قراردادهای فیوچرز و اختیاری در بازار نیویورک نمودند . در بازار لندن نیز خالص موقعیت خرید به کمتر از ۳۲۲,۵۵۷ قرارداد رسید که کمترین تعداد از ماه نوامبر سال گذشته میلادی است.

ارسال نظر