کد خبر : 39847

برنده اصلی تصمیمات اوپک؟

برنده اصلی تصمیمات اوپک؟

پتروتحلیل- پیش بینی افزایش موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا در گزارش API و هشدار آژانس بین المللی انرژی در رابطه با عدم کارآئی سیاست های اوپک ، بهای نفت خام را در بازارهای بین المللی طی معاملات روز سه شنبه کاهش داد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات این روز با ۱۷سنت (۰/۳۳درصد) کاهش، بشکه ای ۵۱/۶۵ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه ژوئن با ۱۹ سنت (۰/۳۹درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۸/۶۶دلار تسویه شد که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئیه به ۲/۶۵دلار در هر بشکه رسید.

انجمن نفت آمریکا(API) روز سه شنبه گزارش هفتگی تغییر در موجودی نفت خام آمریکا را برای هفته منتهی به ۱۲ ماه مه منتشر کرد که بر اساس این گزارش موجودی نفت خام این کشور ۸۸۲ هزار بشکه افزایش یافته است. این در حالیست که انتظار تحلیلگران در نظر سنجی های صورت پذیرفته کاهش ۲/۴ میلیون بشکه ای درموجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا بوده است. از طرفی برای موجودی فرآورده های میان تقطیر نیز بر خلاف انتظار تحلیلگران (کاهش ۱/۱ میلیون بشکه ای) رشدی معادل ۱/۸ میلیون بشکه پیش‌بینی شده است.

داده های دور از انتظار در گزارش API موجب حذف بخشی از تاثیرات مثبت اظهارات وزراء انرژی روسیه و عربستان سعودی در روز دوشنبه مبنی بر تمدید دوره زمانی کاهش در تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، بر قیمت ها شد. عدم تغییر محسوس و موثر در سطح موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا از ماه نوامبر سال گذشته میلادی ( از زمان توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش ۱/۸ میلیون بشکه درروز از تولیدات خود) موجب ایجاد عدم اطمینان نسبت به کارایی تصمیمات اوپک در کاهش و حذف مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی و بازگشت تعادل به آن شده است. در واقع برنده اصلی کاهش سطح تولید نفت خام کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، ایالات متحده آمریکاست، چرا که این کشور به صورت مداوم تولیدات خود را افزایش داده است و تا زمانی که بهای نفت خام بالاتر از ۴۰ دلار به ازاء هر بشکه قرار دارد این کشور قادر است به افزایش تولید نفت شیل خود ادامه دهد.

قابل توجه است که تولید نفت خام آمریکا از اواسط سال گذشته میلادی تا کنون بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است. آژانس بین المللی انرژِی(IEA ) نیز در گزارش ماهیانه خود که روز گذشته منتشر شد، نگرانی های خود را در این رابطه ابراز کرده و اظهار داشته است که تمدید دوره زمانی کاهش در تولید ممکن است نتواند موجودی نفت خام را به سطح میانگین ۵ سال اخیر تعدیل کند. IEA با توجه به افزایش فعالیت های اخیر حفاری و افزایش تعداد دکلهای حفاری در این کشور پیش بینی کرده که روند افزایش تولید نفت خام این کشور تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد و شاهد رشد روزانه ۷۹۰ هزار بشکه ای در تولید نفت خام درپایان سال نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی خواهیم بود. با این وجود IEA د راین گزارش همچنین اعلام کرده است که انتظار دارد با توجه به افزایش فصلی تقاضا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شاهد کاهش موجودی نفت خام باشیم.

ارسال نظر