کد خبر : 39780

تردید درباره کارایی تصمیمات اوپک

تردید درباره کارایی تصمیمات اوپک

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی در معاملات روز سه شنبه، تحت تاثیر افزایش نگرانی ها در خصوص ادامه روند صعودی تولید نفت خام در ایالات متحده امریکا و کاهش اطمینان در خصوص کارایی تصمیمات اوپک در جهت حذف مازادعرضه نفت خام، با کاهش همراه بود. بدین ترتیب در پایان این معاملات، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات این روز با ۶۱سنت (۱/۲۵درصد) کاهش، بشکه ای ۴۸/۷۳ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیزبرای تحویل در ماه ژوئن با ۵۵ سنت (۱/۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۵/۸۸ دلار تسویه شد که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به سطح بشکه ای ۲/۴۶ دلار کاهش یافت.

کاهش قیمت نفت خام و نزدیک شدن آن به سطوح قبل از توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک درماه نوامبر سال گذشته میلادی برای کاهش روزانه ۱/۸ میلیون بشکه از تولیدات، موجب افزایش نگرانی و عدم اطمینان معامله گران و تحلیل گران نسبت به کارایی تصمیمات اوپک به منظور بازگشت تعادل به بازار شده است. اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهیانه خود که روز گذشته منتشر شد، پیش بینی خود در رابطه با تولید نفت خام این کشور برای سال جاری میلادی را روزانه ۹۰ هزار بشکه نسبت به گزارش ماه قبل افزایش داده و آنرا به ۹/۳۱ میلیون بشکه درروز رسانیده است.

این گزارش برای سال ۲۰۱۸ میلادی پیش بینی تولید خود را ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و رقم ۹/۹۶ میلیون بشکه درروز را در نظر گرفته است . EIA همچنین پیش بینی خود برای قیمت نفت خام برنت و WTI را به ترتیب با ۱/۶۳ و ۱/۵۶دلار به ازاء هر بشکه کاهش، ۵۲/۶ و ۵۰/۶۸ دلار به ازاء هر بشکه گزارش کرد. از طرفی، بررسی داده ها ی منتشر شده توسط موسسه Morgan Stanley نشان می دهد که در طول ۵۲ هفته گذشته به طور متوسط هفته ای ۷/۳ دستگاه به دکل های حفاری فعال در ایالات متحده آمریکا افزوده شده است و مجموع این افزایش از ماه مه سال گذشته میلادی تا کنون در حدود ۳۹۰ دستگاه بوده است.

با احتساب افزایش روزانه ۴۰ هزار بشکه ای به ازاء افزایش هر ۱۰ دستگاه، باید منتظر رشد عرضه نفت خام در ایالات متحده آمریکا به بیش از ۱ میلیون بشکه درروز در سال ۲۰۱۸ میلادی باشیم . علاوه بر پیش بینی های نا امیدکننده فوق الذکر، تاثیر کاهنده افزایش تولید نفت خام لیبی و افزایش شاخص دلار بر قیمت های مورد معامله در روز گذشته را نباید نادیده گرفت. قابل توجه است که روز گذشته موسسه نفت آمریکا (API) در گزارش پیش بینی خود، کاهش ۵/۸ میلیون بشکه ای را برای موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا و افزایش ۳/۲ میلیون بشکه ای برای موجودی بنزین این کشور درهفته منتهی به ۵ مه را در نظر گرفته است که باید دید آیا این ارقام توسط گزارش EIA مورد تایید قرار می گیرد یا خیر.

ارسال نظر