کد خبر : 39382

کاهش واردات نفت خام چین

پتروتحلیل- داده های اداره گمرک چین نشان می دهند که به دلیل افزایش با ثبات خرید محموله های نفت خام خاورمیانه و غرب آفریقا، میزان واردات نفت خام چین نسبت به ژانویه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است و به سومین ماه بیشترین افزایش برداشت تا سطح ۸/۰۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

با این وجود، میزان واردات ماه ژانویه نسبت به واردات ماه دسامبر این کشور با رکورد تقریباً ۸/۶ میلیون بشکه در روز، با ۶ درصد کاهش مواجه بوده است.

در ماه گذشته عربستان عرضه کننده اصلی نفت خام چین بود که واردات از این کشور به صورت فزاینده ای تا حد ۴۱ درصد افزایش یافته و بعد از این که در ماه دسامبر به پائین ترین سطح ۱۹ ماهه خود یعنی ۸۴۲ هزار بشکه در روز رسید، حجم واردات در ماه ژانویه به ۱/۱۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

این افزایش صادرات در حالی رخ می دهد که ریاض پرچم دار کاهش تولید طی توافق شش ماهه اوپک در ماه نوامبر، آن هم به میزان ۴۹۰ هزار بشکه در روز از رقم روزانه ۱/۲ میلیون بشکه کاهش توافق شده مجموع کشورهای اوپک بوده است.

با این حال، دولت عربستان به تمامی قراردادهای مدت دار خود برای مشتریان آسیا- اقیانوسیه در ماه ژانویه پایبند بوده، ولی به لحاظ تبعیت از توافق اوپک، بند مربوط به اضافه برداشت ده درصدی تحت عنوان تلورانس عملیاتی را به حالت تعلیق درآورده است.

پس از ارسال اولین محموله به یک خریدار مستقل چینی در اوایل سال گذشته، عربستان توانست با امضای اولین قرارداد بلندمدت با پالایشگاه Huajin قدم معنی داری در جهت تحکیم موقعیت خود در میان مشتریان چینی بردارد.

تصور می شود طی این قرارداد نفت خام خیلی سبک عربستان به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز طی یکسال به این پالایشگاه تحویل داده شود که از ابتدای ماه مه این قرارداد عملیاتی خواهد شد. میزان عرضه نفت خام آنگولا به چین در ماه ژانویه ۴۶ درصد بیشتر از ماه دسامبر بوده است و تقریباً به ۱/۱۶ میلیون بشکه در روز می رسد. این در حالی است که عرضه کننده اصلی ماه دسامبر و کل سال ۲۰۱۶ چین یعنی روسیه، در ماه ژانویه ۱/۱۱ میلیون بشکه در روز به این کشور تحویل داده است که ۹ درصد نسبت به ماه قبل پایین تر ولی هنوز ۳۶ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۱۶ بالاتر بوده است.

عراق به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت خام اوپک در ماه ژانویه، میزان عرضه نفت خام خود را به چین ۱۲ درصد افزایش داده است و بعد از سه ماه افزایش عرضه صادرات خود را به این کشور به ۸۲۷ هزار بشکه در روز رسانیده است.

ارسال نظر