کد خبر : 39376

تقویت قیمت تک محموله های نفت خام عامل افزایش برداشت از مخازن

پتروتحلیل- تقویت قیمت تک محموله های نفتی نسبت به قراردادهای بلندمدت باعث افزایش حجم عرضه نفت خام از مخازن در مناطق مختلف شد.

معامله گران شرکت ویتول عرضه حدود چهارمیلیون بشکه نفت خام Qua Iboe نیجریه برای تحویل در اروپا را در هفته جاری پیشنهاد دادند که احتمالاً قسمتی از محموله مذکوراز مخازن خلیج Saldahna است.

همچنین، گزارش بارگیری ها نشان می دهد که شرکت ویتول قصد دارد تا حدود دو میلیون بشکه نفت خام با نفتکش Astro Chloe از تأسیسات ذخیره سازی در آفریقای جنوبی در ۲۸ ماه مارس برداشت کند.

لازم به ذکر است که محموله های Qua Iboe از اول ماه مارس به صورت عمومی به بازار عرضه نشده، در حالی که تعدادی از محموله های این نفت خام همچنان موجود است.

به علاوه، شرکت مرکوریا نیز در حال عرضه نفت خام Escravos نیجریه از محل مخازن خلیج Saldahna است که البته عامل اصلی استفاده از موجودی های مذکور ناشی از فشارهای مربوط به بارگیری نفت خام های نیجریه برای ماه آوریل می شود.

شایان ذکر است که منحنی فوروارد نفت خام های دریای شمال برای ماه پیش رو آرگوس در هشتم نوامبر سال قبل با تخفیفی معادل ۲/۴۲ دلار در هر بشکه نسبت به ماه سوم این قراردادها ارزیابی گردید که بیشترین میزان کانتانگو برای حداقل ۱۸ ماه بود. این در صورتی است که پس از آن شیب منحنی فوروارد نفت خام های فوق به صورت باثباتی کاهش پیدا کرد و اختلاف مذکور در ۲۱ فوریه به ۲۰ سنت در هر بشکه رسید.

در بازار آسیا نیز کاهش میزان کانتانگو بازار باعث جذابیت برای موجودی نفت خام های شناور به ویژه برای نفت خام های غرب آفریقا شده است. تقاضا برای نفت خام های شیرین در زمان حاضر باعث تضعیف جریان ورودی اقیانوس اطلس به بازار آسیا و کاهش کرک فرآورده های میان تقطیر شده است.

در منطقه خلیج فارس، چندین VLCC که در حال ذخیره سازی نفت خام بصره برای تقریباً دو ماه بودند، شروع به تخلیه محموله خود کرده اند.

به نظر می رسد این نفت کش ها توسط برداشت کنندگان بلندمدت نفت خام بصره عراق در همان دوره زمانی توافق میان تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در اواخر ماه نوامبر برای کاهش حجم تولید رزرو شده است. اجرایی شدن توافق یادشده باعث ایجاد محدودیت عرضه و در نتیجه تقویت قیمت نفت خام گردید. این کم شدن اختلاف قیمت ماه های اول و سوم به مفهوم کاهش سطح نفت خام های ذخیره شده در آب های دریای شمال است. گفتنی است در اواخر ماه نوامبر حدود ۱۲ میلیون بشکه نفت خام به وسیله هفت نفتکش بارگیری شده و خارج از پایانه صادرات نفت خام فورتیس Hound Point اسکاتلند است. قوی بودن کانتانگو، همراه با هزینه حمل ارزان و نرخ پائین دموراژ، منجر به صرفه اقتصادی این فعالیت گردید. اما سطح مخازن به طور پیوسته کاهش یافت و به حدود ۴ میلیون بشکه رسید.

ارسال نظر