کد خبر : 29817

سقوط پرشتاب نفت

oil2

پتروتحلیل- همزمان با ادامۀ نگرانی ها درباره اشباع و عرضه بیش از حد نفت خام در بازار جهانی بعد از انتشار اطلاعات جدید، قیمت نفت خام ایالات متحده سقوط پر شتاب خود را ادامه داده و نزدیک به پایین ترین قیمت ۶ ماهۀ اخیر باقی ماند.

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق اخبار بورس کالای نیویورک، نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت برای تحویل در ماه سپتامبر، بین ۴۴ دلار و ۲۰ سنت تا ۴۵ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه معامله شد و با کاهش ۴۵ سنتی یا ۱/۰۱ درصدی در قیمت ۴۴ دلار و ۷۰ سنت ثابت شد. قیمت نفت خامِ تگزاس لانگ سوییت در بازار معاملات آتی پس از کاهش آن برای ششمین بار در هفت جلسۀ معامله بورس، نزدیک به پایین ترین قیمت سالانه خود در سال جاری میلادی باقی می ماند. در آن مدت زمانی، قیمت نفت خام ایالات متحده در بازار معاملات آتی حدوداً ۱۰ درصد کاهش یافت. و همینطور قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت در معاملات ماه اخیر بیش از ۲۱ درصد کاهش یافته است.

در همین حال بورس بین قاره ای(آیس) ، قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر در پایان معاملات روز ۵ شبنه پس از برگرداندن وضعیت در دقایق پایانی کمی افزایش یافت. با این وجود قیمت نفت خام برنت در بازار معاملات آتی تنها ۰/۰۱ یا ۰/۰۲ درصد افزایش یافت اما برای چهارمین روز متوالی زیر ۵۰ دلار باقی مانده و با قیمت بشکه ای ۴۹ دلار و ۶۰ سنت معاملات به پایان رسید.

در ضمن، اختلاف بین شاخص های نفت خام در ایالات متحده و شاخص های بین المللی در عدد ۴ دلار و ۹۰ سنت بالاتر از میزان اختلاف در پایان معاملات روز چهارشنبه با رقم ۴ دلار و ۴۶ سنت قرار گرفت.

معامله کنندگان منتظر انتشار شمار هفتگی دکل های حفاری از شرکت خدمات نفتیِ بیکر هیوز[۱] (شاخص BH در بورس نایسی یورونکست) هستند تا نشانه های بیشتری از افزایش عرضه و تقاضا در بازار انرژی در سطح جهان را متوجه شوند. هفتۀ گذشته شرکت بیکر هیوز گفت که تعداد دکل های حفاری ایالات متحده با افزایش ۵ دکل به ۶۴۴ رسیده که بالاترین رقم از ماه مِی محسوب می شود. این مسئله بعد از آن اتفاق افتاد که ساخت تعداد غیر منتظرۀ ۲۱ دکل این آمار را به ۶۵۹ عدد رساند. پس از ۲۵ هفته توقف در اوائل جولای ساخت دکل ها در دو هفتۀ پیاپی ادامه یافت. پاییز گذشته شمار دکل های حفاری در حال کار به بالاترین حد خود یعنی به رقم ۱,۵۰۰ رسید.

سازمان مدیریت اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز چهارشنبه اعلام کرد تا هفتۀ پایانی ماه جولای موجودی نفت خامِ ایالات متحده ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و نسبت به هفتۀ قبل از آن تغییری چندانی نداشته است. این میزان موجودی نفت خام ایالات متحده با رقم ۴۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه حداقل در ۸۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

در ضمن پس از سه هفته ثبات، تولید نفت خام این هفته با افزایش ۵۲ هزار بشکه ای به ۹ میلیون و ۴۶۵ هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت خام ایالات متحده در بالاترین میزان خود در ۴۰ سال اخیر باقی می ماند.

در همین زمان، شرکت ارامکو متعلق به حکومت عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور قیمت رسمی فروشِ نفت خام سبک خود برای صادرات به آسیا را به میزانِ ۴۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت میانگین خواهد برد. این حرکت زمانی اتفاق افتاده که در میان افزایش رقابت در بازار نفت خام در سرتاسر این قاره، پالایشگاه داران آسیایی با فشار زیادی برای افزایش حاشیه سود مواجه هستند.

در ماه جولای عربستان سعودی با افزایش ۷۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام خود را به ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه در روز رساند. کارشناسانِ شرکت سیتی گروپ معتقدند در صورت ادامۀ افزایش تولید عربستان سعودی، کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند در نیمۀ دوم سال ۲۰۱۵، بطور میانگین ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کنند.

شاخص دلار ایالات متحده که قدرت دلار در مقابل ۶ پول رایج دیگر را نشان می دهد در معاملات بعد از ظهر ایالات متحده با ۰/۰۴ درصد کاهش به ۹۴/۹۷ رسید. در جلسۀ قبلیِ معاملات این شاخص به رقم قابل توجه ۹۸/۳۳ رسید که بالاتری رقم از ۲۳ آوریل تا کنون می باشد.

با بالا رفتن ارزش دلار کالاهایی مثل نفت خام که ارزش آن ها به این واحد پولی وابسته است برای خریداران خارجی گران تر می شود.

[۱] Baker Hughes

ارسال نظر