کد خبر : 39278

۲ عامل نزول نفت

۲ عامل نزول نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه تحت تأثیر افزایش نگرانی ها در مورد عدم اجرای کامل تولیدکنندگان غیراوپک به تعهدات خود برای کاهش حجم تولید نفت و پیش بینی ها از افزایش میزان موجودی نفت خام آمریکا افت کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل در معاملات این روز با ۸۲ سنت (۱/۵ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۵/۸۴ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار بورس نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل با ۷۴ سنت (۱/۴ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۵۳/۵۹ دلار به تثبیت رسید. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در ماه آوریل از ۲/۳۳ به ۲/۲۵ دلار در هر بشکه رسید. انتشار برخی از گزارشات مبنی بر اجرای حدود ۶۰ درصد از تعهدات تولیدکنندگان غیر عضو اوپک برای کاهش حجم تولید نفت موجب شد تا تردیدها در مورد عدم اجرای کامل کاهش عرضه نفت در بازار افزایش یافته و در نتیجه قیمت نفت نیز به دنبال آن در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت.

این در حالی است که اظهارات دبیرکل اوپک در روز سه شنبه در خصوص عملکرد اعضای این سازمان در مورد کاهش حجم عرضه نفت سبب شده بود تا قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد. اما آمار منتشره فوق قیمت را در روز چهارشنبه در مسیر کاهشی قرار داد. در این راستا، گفته های وزیر نفت قطر مبنی بر اجرای حدود ۵۰ درصد از تعهدات تولیدکنندگان غیر عضو اوپک نیز به افزایش بدبینی ها نسبت به تحقق کامل تعدات این گروه از تولیدکنندگان دامن زد. لازم به ذکر است، کاهش عرضه نفت کشورهای عضو اوپک عمدتاً از نوع نفت خام های ترش است که این امر موجب کمبود عرضه این نوع نفت خام ها در برخی از بازارها نظیر آسیا شده است.

کارشناسان بازار بر این باورند که جبران کسری عرضه نفت اعضای اوپک از سوی دیگر تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان باعث بیشتر شدن سهم بازار آنها در منطقه آسیا شده و در نتیجه این مسئله می تواند پایبندی آنان را به توافق اخیر کاهش دهد. به علاوه، تحلیل گران وال استریت ژورنال در روز چهارشنبه پیش بینی کردند که میزان موجودی نفت خام آمریکا حدود ۳/۳ میلیون بشکه در هفته قبل افزایش داشته که این مسئله نیز باعث کاهش بیشتر قیمت در این روز شد. این در حالی است که گزارش هفتگی اداره انجمن نفت آمریکا (API) در خصوص وضعیت ذخیره سازی نفت این کشور بعد از بسته شدن بازار منتشر شد که در آن نشان می داد میزان موجودی نفت خام آن در هفته منتهی به ۱۷ فوریه ۸۸۴ هزار بشکه کمتر شده است. گزارش رسمی EIA نیز به دلیل تطیلی روز دوشنبه با تأخیر منتشر خواهد شد. بر اساس نظرات برخی از مقامات فدرال رزرو آمریکا احتمال دارد افزایش نرخ بهره این کشور طی سه مرحله به منظور رسیدن به سطح تورم هدف گذاری شده به میزان دو درصد، به صورت کامل انجام نشود زیرا آنها معتقدند که در صورت افزایش نرخ بهره، با توجه به شرایط کنونی (رشد بیشتر سطح دستمزد ها از نرخ تورم) میزان تورم از سطح مورد هدف بیشتر شده و در نتیجه اقتصاد آمریکا را با مشکلات جدی روبرو خواهد ساخت. لذا به نظر می رسد که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو با توجه به وضعیت نرخ های بیکاری و تورم در هر ماه اقدام به تصمیم گیری در این خصوص کند.

ارسال نظر