کد خبر : 39131

افزایش ۱۹ درصدی قیمت نفت خام آمریکا از نوامبر تاکنون

افزایش ۱۹ درصدی قیمت نفت خام آمریکا از نوامبر تاکنون

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز سه شنبه در اثر تداوم روند رو به رشد ارزش دلار و تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت افت کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل در معاملات این روز با ۶۷ سنت (۱/۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۵/۰۵ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس با ۸۴ سنت (۱/۶درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۲/۱۷ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه آوریل از ۲/۰۹ به ۲/۲۷ دلار در هر بشکه رسید.

انتشار برخی از گزارشات مبنی بر احتمال افزایش فراتر از حد انتظار موجودی نفت خام آمریکا در هفته قبل موجب شد تا فضای روانی بازار شدیداً متأثر گردیده و در نتیجه قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه افت کند. به علاوه،انجمن نفت آمریکا (API) در گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور اعلام کرد، میزان ذخیره سازی های نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به سوم فوریه ۱۴/۲ میلیون بشکه بیشتر شده ونیز، میزان موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر آن به ترتیب ۲/۹ و ۱/۴ میلیون بشکه افزایش یافته است. در مجموع رشد سطح موجودی نفت آمریکا در هفته مذکور که عمدتاً ناشی از کاهش تقاضا برای آنها است، موجب شد تا بازار در وضعیت Bearish قرار گیرد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازارهای مختلف

۷oill

در مقابل، اخبار مربوط به اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ نفتی برای کاهش حجم تولید نفت آنها طی دو هفته گذشته تا حدودی نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار را تعدیل کرد به طوری که گفته می شود این مسئله به عنوان عامل فزاینده و یا بازدارنده از افت قیمت عمل کرده است. لازم به ذکر است که کشورهای تولید کننده عضو اوپک در ماه ژانویه ۸۴۰ هزار بشکه در روز و روسیه نیز به عنوان تولید کننده غیر عضو اوپک ۱۱۷ هزار بشکه در روز از تعهدات خود برای کاهش تولید نفت را اجرایی کرده اند که این امر منجر به حفظ محدوده قیمتی ۵۰ دلار در بازار شده است. لازم به یادآوری است، حصول توافق اخیر تولیدکنندگان بزرگ از اواخر ماه نوامبر تا کنون ۱۹ درصد قیمت نفت خام شاخص بازار آمریکا را افزایش داده که این امر باعث رشد قابل توجه حجم قراردادهای خالص موقعیت Long نفت خام شاخص بازار آمریکا در هفته منتهی به ۳۱ ژانویه به میزان ۲/۴ درصد در بازار نایمکس شد (بالاترین حجم از سال ۲۰۰۶ تا کنون). باتوجه به اینکه، حجم قراردادهای خالص موقعیت Long در هفته مذکور برای نفت خام برنت نیزحدود ۵/۵ درصد در بازارICE رشد داشته است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که اظهارات مقامات فدرال رزرو مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه مارس سال جاری از دو جهت باعث تضعیف قیمت نفت در روز سه شنبه شد. اول، افزایش نرخ بهره آمریکا مستقیماً موجب کاهش قیمت نفت خام در بازار تک محموله می شود. بدین صورت که این افزایش در اثر سیاست پولی توسط کمیته بازار آزاد، باعث انتقال جریان نقدینگی به سمت بازار اوراق قرضه خواهد شد. افزایش نرخ بهره، قیمت اوراق را کاهش داده و سبب بیشتر شدن تقاضای آنها شده و به تبع رشد تقاضای اوراق قرضه بر قیمت آن افزوده و در نتیجه جریان نقدینگی به سمت بازار کالا های اساسی از جمله نفت حرکت خواهد نمود. به همین ترتیب در بازار تک محموله با توجه به پیش بینی افزایش نرخ بهره، هزینه نگهداری نفت خام ( Storage cost) افزایش یافته و در نتیجه تقاضای نفت در بازار تک محموله نیز کاهش خواهد یافت. اما دوم افزایش نرخ بهره به طور غیر مستقیم از طریق تقویت بهای دلار قیمت نفت را متأثر می کند. بدین ترتیب که رشد ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، تقاضای مواد اولیه از جمله نفت را کاهش داده و به تبع آن قیمت آنها را نیز تقلیل خواهد داد.

ارسال نظر